DIGITAL CLASS PROJECT

THE TIC IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.35876

Abstract

The insertion of technological devices in the pedagogical practice of Elementary School is necessary in the knowledge society, as well as critical reflection on and in practice. In this perspective, this article presents an excerpt from the master's research that aimed to describe the uses of the digital briefcase from the “Digital Class Project” in the pedagogical practice of elementary school teachers – early years in the Municipal Education Network of Aracaju and understand how the process of acceptance/creation of the Digital Classroom project was originated in the practice of the teachers of the schools involved. We opted for a study with an applied nature, qualitative, descriptive case study method. The investigation was based on interviews with teachers and managers linked to the schools participating in the Project since 2017 and with others involved in the Project. The results point to the use of Digital Technologies, mostly, as a way to complement and reinforce the room content. And with regard to the process of acceptance/creation of the Digital Classroom Project in the practice of teachers at the schools involved, it was satisfactory, as teachers, despite their limitations, claim to seek ways to use the digital briefcase. It was clear that, among collaborating professors, there are still few who have autonomy to use the Project and its TIC in their pedagogical practice, even reproducing only the activities they already had prior to the first contact with the Project.

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Author Biographies

Adriana Santos de Jesus Meneses, SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE ARACAJU

Professora mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão em Educação da Universidade Tiradentes/SE (2021). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (2001). Pós graduada em Tecnologia Educacional Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2009). Atualmente professora titular do Governo do Estado de Sergipe e da Rede Municipal de Ensino de Aracaju, desenvolvendo suas funções no Serviço de Educação de Jovens e Adultos da Secretaria Estadual de Educação e Cultura de Sergipe e no Departamento de Tecnologia da Rede Municipal de Educação de Aracaju. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional.

Ronaldo Nunes Linhares, Universidade Tiradentes

Professor Titular Nível II do Programa de Pós Graduação em educação da Universidade Tiradentes e professor da Rede Estadual de Educação de Sergipe. Licenciado e Bacharel em História pela Universidade Federal de Sergipe (1986), Especialização em Educação Tecnológica pelo/IFMG, com mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1996), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós Doutoramento pela Universidade de Aveiro/Portugal. Membro da ABT, da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação (ABPEducom). Coordenador do Núcleo de Criatividade, Inovação & Tecnologia na Educação Básica, do Simpósio Internacional de Educação e Comunicação e do Grupo de Pesquisa em Educação, comunicação e Sociedade CNPQ/UNIT. Desenvolve e orienta pesquisas em Educação, com ênfase em Tecnologias de Informação e Comunicação, principalmente nos seguintes temas: educação a distância, formação docente para uso das TDIC, letramento informacional e multimidiatico, criatividade, invoação e tecnologias na educação básica.

Published

2022-03-15

How to Cite

Meneses, A. S. de J., & Linhares, R. N. (2022). DIGITAL CLASS PROJECT: THE TIC IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF ELEMENTARY EDUCATION. Educação Em Foco, 27(1), 27004. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.35876