TEATRO COM BEBÊS E CRIANÇAS

VIVÊNCIAS ESTÉTICAS E OS FUNDAMENTOS HERDADOS DE VIGOTSKI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.35733

Abstract

This article was elaborated from a cut of the doctoral research, defended in 2018. The historical-cultural theory and its conceptual constellation based this work. Among the concepts, we list mainly, the social environment of development, experience, neoformations, activity among others, emphasizing the perspectives of children's development, including babies in this research. The conceptual approaches supported the research by providing the conditions for carrying out the “Theater with babies” activities in the space of early childhood education with babies children between 1.5 and 2.5 years old. The choice of the theater genre with babies was made in order to make it possible to find art with babies. Narratives, props, scenography, costumes, that is, the spatial reorganization of the nursery school in an aesthetic perspective, offering an activity whose results are close to enunciations, games, and dramas based on disputes of offers that generate development. With the aesthetic offer based on the theater with babies, the research signaled the importance of thinking about the encounters with infant children up to three years of age in a creative way, based on the availability of the new production offer. Infant babies break any expectation from the playful aesthetic offer and produce events with their life protagonism in continuous flows.

Keywords: Historical-Cultural Theory; Theater with babies; Experience.

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Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Titular. Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003) e pós-doutorado pelo Internationaler Promotionsstudiengang Erziehungswissenchaft/Psychologie- INEDD, da Universität Siegen, Alemanha. Atualmente é professor do programa de pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde orienta mestrado e doutorado. Atuou como membro do Grupo Gestor da Creche UFF. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI). Foi vice coordenador do GT de Educação de Crianças de 0 a 7 anos da ANPED. Tem experiência na área de Geografia e Educação, Educação Infantil, bebês, crianças e suas infâncias, Desenvolvimento Humano e Teoria Histórico-cultural. Atua principalmente nos seguintes temas: Estudos sobre a Espacialização da Vida; Geografia - ensino/aprendizagem; Geografia da Infância; Educação Infantil, Desenvolvimento humano e Teoria Histórico-cultural.

Luiz Miguel Pereira, FAETERJ - Três Rios

Doutor e Mestre em Educação pelo PPGE - Universidade Federal Fluminense, licenciado em Geografia na mesma instituição. Com experiências nas áreas de Educação e Artes Cênicas. Atuação nos seguintes temas: Geografia - Ensino/aprendizagem; Geografia da Infância; Pesquisa com infâncias, crianças e bebês; Educação Infantil; Teatro para bebês; Teatro com bebês; Iluminação cênica. Pesquisador do GRUPEGI-CNPq/UFF-UFJF - Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância

Published

2021-11-23

How to Cite

Moreira Lopes, J. J., & Pereira, L. M. (2021). TEATRO COM BEBÊS E CRIANÇAS: VIVÊNCIAS ESTÉTICAS E OS FUNDAMENTOS HERDADOS DE VIGOTSKI. Educação Em Foco, 26(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.35733

Issue

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Artigos