HISTORY TEACHING, THE HISTORY OF WOMEN, GENDER AND SEXUALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.34940

Abstract

The intention of this article is to highlight the importance of the theoretical discussion about the histories of women, genders and sexualities being present in degrees in history to assist in the professional practices of future professors, since even being in the second decade of the 21st century, many courses degree students do not yet work with these themes. Several textbooks that help teachers in teaching history make such issues invisible, which signals that this is a problem for the development of pedagogical practices that value the participation of women throughout history, and that establish discussions about the hierarchies of genders and sexualities. As a methodology, Carlo Ginzburg's (1989) Evidence Paradigm was used, as it enabled us to collect evidence, clues and signs about the invisibility of women in the bibliography dedicated to the history of women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denize Sepulveda, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP

Professora Adjunta 4 da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) na Faculdade de Formação de Professores (FFP), São Gonçalo/RJ, Brasil.

José Antonio Sepulveda, Universidade Federal Fluminense

É doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010). É mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). É especialista em História das Relações Internacionais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995). Possui Licenciatura e Bacharelado em História (1991). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense Professor Adjunto IV da Universidade Federal Fluminense. . É coordenador do Observatório da Laicidade na Educação OLÉ/UFF. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa: Os Impactos do Conservadorismo e Educação Brasileira - GEPCEB da UFF. É sub-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Gêneros, Sexualidades e Diferenças nos Vários ESpaçosTempos da História e dos Cotidianos - GESDI da UERJ/FFP

Published

2021-11-11

How to Cite

Sepulveda, D., & Sepulveda, J. A. (2021). HISTORY TEACHING, THE HISTORY OF WOMEN, GENDER AND SEXUALITIES. Educação Em Foco, 26(Especial). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.34940