POR UM ENSINO DE HISTÓRIA FEMINISTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.34784

Abstract

Abstract ou Resumen:

Feminists were responsible for the construction of the concept of gender, highlighting its fundamentally social and historical character, which implied the need to think about a history of both men and women. It was as heirs of this contribution that we wrote this article as a proposal for a Feminist History Teaching, a teaching that, in addition to including new themes, also provokes us to reevaluate the writing of History, as well as our ways of teaching and learning. Based on the inspiration of the writings of Djamila Ribeiro and bell hooks, we are dedicated to bringing these two fields of knowledge together: gender relations from a feminist perspective and the Teaching of History. These are two fields that invest in knowledge as a potential for transformation, in an understanding of reality as a result of construction and in subjects as the result of educational processes.

 

Keyworrds:  History Teaching. Feminisms. Gender. Subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Souza Silveira, PPG Educação Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora; Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, pesquisando feminismos docentes e seus multiplos atravessamentos nas/das práticas de docentes de História. Professora de História em exercicio na Rede Estadual de Minas Gerais; Membro e pesquisadora no grupo de estudos e pesquisas em gênero, sexualidade, educação e diversidade GESED. 

Bianca Marlene da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Mestranda em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Professora de História em exercício na Rede Particular, Membro e Pesquisadora nos grupos de estudos e pesquisa GESED/UFJF e AFRIKAS/UFJF.

Anderson Ferrari, Universidade Federal de Juiz de Fora

Pós doutor em educação e Cultura visual pela universidade de Barcelona/Espanha, doutor em educação pela Unicamp. Professor da faculdade de educação da UFJF e professor permanente do PPGE. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em gênero, sexualidade, educação e diversidade GESED.

Published

2021-11-11

How to Cite

Souza Silveira, S., Marlene da Silva, B. ., & Ferrari, A. . (2021). POR UM ENSINO DE HISTÓRIA FEMINISTA. Educação Em Foco, 26(Especial). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.34784