FROM FACE TO FACE INTERACTIONS TO NETWORK COMMUNICATION DYNAMICS

the online conversation as a methodological procedure in the field of educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2020.v25.29955

Abstract

This paper explores the power of online conversations as a methodological procedure in the field of educational research aligned with the theoretical-methodological focus on the context of cybercultural dynamics. To that end, we based this work on the post-structuralist perspective along with studies of everyday life and cyberculture in order to reflect on the theoretical and methodological implications of online conversations in the production of knowledge. The research raised open/temporary questions that show the need for a “bricolage” in the way we theoretically and methodologically operate in the construction of a methodology that can recognize the legitimacy of online conversations in the production of knowledge between geographically dispersed subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dilton Ribeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pós-doutorando (bolsista PNPD/CAPES) e professor no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Baixada Fluminense (UERJ/FEBF). Membro do Núcleo de Estudos Diferenças, Educação, Gênero e Sexualidades (NUDES).

Ivan Amaro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professor Associado da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Baixada Fluminense (UERJ/FEBF). Líder do Núcleo de Estudos Diferenças, Educação, Gênero e Sexualidades (NUDES).

Marcelle Medeiros Teixeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Baixada Fluminense (UERJ/FEBF). Membro do Núcleo de Estudos Diferenças, Educação, Gênero e Sexualidades (NUDES).

Ruann Moutinho Ruani, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Baixada Fluminense (UERJ/FEBF). Membro do Núcleo de Estudos Diferenças, Educação, Gênero e Sexualidades (NUDES).

Published

2020-05-03

How to Cite

Ribeiro Couto Junior, D., Amaro, I., Medeiros Teixeira, M., & Moutinho Ruani, R. (2020). FROM FACE TO FACE INTERACTIONS TO NETWORK COMMUNICATION DYNAMICS: the online conversation as a methodological procedure in the field of educational research. Educação Em Foco, 25(1), 82–98. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2020.v25.29955

Issue

Section

Artigos