WORK PSYCHODYNAMICS IN TEACHING: SUFFERING, RESISTANCE, AND MEANINGS

Sofrimento, Resistência e Sentidos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48490

Abstract

Teacher suffering has intensified in the contemporary educational context, driven by the precarization of working conditions resulting from the neoliberal logic of educational management. This article presents a systematic literature review, conducted in accordance with PRISMA 2020 guidelines, aiming to analyze the expressions of pleasure and suffering in teaching work, based on the theoretical framework of Work Psychodynamics. The research was conducted in national and international databases, covering articles published between 2021 and 2024. The results show that teacher suffering is characterized by the overload of demands, the lack of institutional recognition, and the weakening of professional bonds, significantly impacting teachers' mental health. On the other hand, factors such as the collective construction of work and symbolic recognition emerge as elements of subjective resistance. It is concluded that understanding the dynamics of suffering and pleasure in teaching work is fundamental to support public policies for valuing and promoting health in the educational environment.

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Author Biographies

Saulo Martins, Universidade Estadual de Goiás

Mestre em Gestão, Educação e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Graduado em Gestão de Recursos Humanos (Unieuro), Pedagogia e Educação Especial (Faculdade Unifacvest). Possui especializações em Docência do Ensino Superior, Neuropsicopedagogia, Educação Especial com Ênfase no Transtorno do Espectro Autista -TEA,Pedagogia Empresarial e Corporativa (Faculdade São Luís), Análise Comportamental Aplicada -ABA(Faculdade Iguaçu), Gestão de Projetos (IESB), Docência em Educação e Tecnologia (IFG Luziânia), Direitos Humanos (Faculdade Focus) e MBA em Gestão de Contabilidade e Finanças Empresariais(Faculdade São Luís). Atua como Sócio-Administrador da Escola de Cursos Livres Instituto Via Educação Luziânia e é responsável por Polos de Educação a Distância credenciados pelo MEC. Tem experiência em docência em cursos técnicos, livres e de qualificação profissional, com ênfase em orientação profissional de jovens e adultos. Foi professor da rede pública estadual de São Paulo, atuando nas séries iniciais da Educação Básica. Desenvolve pesquisas nas áreas de Psicodinâmica do Trabalho, Educação Inclusiva, Tecnologias Digitais na Educação, Metodologias Ativas, Movimentos Sociais da Administração e Gestão de Pessoas em contextos educacionais.

Roseli Vieira Pires, Universidade Estadual de Goiás

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Católica de Goiás (1997), graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Católica de Goiás (1999), graduação em Direito pela Universidade Estadual de Goiás (2023), graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2022), mestrado em Gestão e Desenvolvimento Organizacional pela Faculdade Cenecista de Varginha (2004) e doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2011). Atualmente é docente e pesquisadora da Universidade Estadual de Goiás - Unu Trindade, Unu Palmeiras de Goiás e Unu Luziania - Mestrado - PPGET. Professora e Coordenadora de curso do Instituto Aphonsiano de Ensino Superior. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Recursos Humanos, atuando principalmente nos seguintes temas: motivação, planejamento estratégico, gestão da qualidade, qualidade de vida e seleção.

Published

2025-10-02

How to Cite

Martins, S., & Pires, R. V. . (2025). WORK PSYCHODYNAMICS IN TEACHING: SUFFERING, RESISTANCE, AND MEANINGS: Sofrimento, Resistência e Sentidos. Educação Em Foco, 30(1), e30052. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48490