Impact Assessment of Brazil's International Tourism Promotion Policy

Authors

  • Daniel Pires Vieira Docente do Mestrado Profissional em Administração da Universidade de Brasília. Especialista em Política e Indústria na Confederação Nacional da Indústria. https://orcid.org/0000-0002-2126-2750
  • Edmércia Teixeira Mestre em Economia/ UnB (2012). Graduada em Ciências Biológias/ UCB (2012).
  • Pedro da Silva Neto Mestre em Economia/ UCB (2021). Bacharel em Estatística/ UFPE (2012). https://orcid.org/0000-0002-7548-9360

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7262460

Keywords:

Tourism, Public Policy, Evaluation, Marketing

Abstract

The use of public policy assessment to improve government action is an urgent need, but the practice is still in its infancy in Brazil. This article aims to contribute to the discussions on public policy evaluation in Brazil by establishing a method and evaluating the results of the Brazilian international tourism promotion policy. For this purpose, data were collected on investments made by Embratur in priority markets between 2014 and 2017. To assess the impact of investments, information was collected on the number of tourists received and on tourists´ average daily expenditure per capita. Data were analyzed using descriptive statistics and panel data regression analysis. The results show the absence of statistical significance on the relationship between investments and tourist expenditure. Considering the tourist flow, investments presented a significant and positive result, but only for short-distance markets. The evidence found allows us to assess and guide Brazilian international tourism promotion policy.

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Author Biographies

Daniel Pires Vieira, Docente do Mestrado Profissional em Administração da Universidade de Brasília. Especialista em Política e Indústria na Confederação Nacional da Indústria.

Doutor em Administração/ UnB (2017). Mestre em Administração/ UnB (2013). Bacharel em Relações Internacionais/ UnB (2004). Docente do Mestrado Profissional em Administração da Universidade de Brasília. Especialista em Política e Indústria na Confederação Nacional da Indústria. Lattes - http://lattes.cnpq.br/8479518094057050. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2126-2750. E-mail: vieira.pires@gmail.com

Edmércia Teixeira, Mestre em Economia/ UnB (2012). Graduada em Ciências Biológias/ UCB (2012).

Mestre em Economia/ UnB (2012). Graduada em Ciências Biológias/ UCB (2012). Analista Técnico no Ministério da Economia. Lattes - http://lattes.cnpq.br/8868855595095915. E-mail: edmercia@gmail.com

Pedro da Silva Neto, Mestre em Economia/ UCB (2021). Bacharel em Estatística/ UFPE (2012).

Mestre em Economia/ UCB (2021). Bacharel em Estatística/ UFPE (2012). Estatístico no Ministério da Economia. Lattes - http://lattes.cnpq.br/2801132551302588. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7548-9360. E-mail: pedropvsn@gmail.com

Published

2022-10-28

How to Cite

Vieira, D. P., Teixeira, E., & da Silva Neto, P. (2022). Impact Assessment of Brazil’s International Tourism Promotion Policy. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 12(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.7262460