Impacts of the COVID-19 Pandemic on Tourism in Ouro Preto – MG

Authors

  • Elielton dos Santos Oliveira Graduando em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto
  • Gabriela Maria de Lana Pinto Graduanda em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto
  • Carolina Lescura Professora adjunta do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto
  • Marcos Eduardo Carvalho Gonçalves Knupp Professor adjunto do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5762296

Keywords:

Impact, Tourist activity, COVID-19, Ouro Preto (MG)

Abstract

The year 2020 markedly became a period of major changes in human history. The pandemic caused by the new coronavirus, COVID-19, created an unprecedented economic crisis, ocausing a temporary halt in several activities worldwide and a movement to reflect on new ways of creating more responsible and innovative tourism. In view of this scenario, the present work seeks to analyze the impacts, especially economic ones, arising from the pandemic of the new coronavirus on tourism in the municipality of Ouro Preto (MG). We opted for the appreciation of the lodging facilities segment due to its occupancy rate which reflects the flow of tourists in the locality. In order to achieve the proposed objective, interviews with semi-structured scripts, questionnaires, and the Tax Comparison of Service of Any Nature - TCSAN of the years 2018, 2019, and 2020 were collected from companies that performed the activity of hosting in the locality. Through this, it was possible to observe some reflexes of this impact, such as the lack of management for periods of crisis and the resumption without planning, resulting in an increase in the number of deaths and contaminated people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elielton dos Santos Oliveira, Graduando em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto.CV: http://lattes.cnpq.br/4284338403838240 [ elielttonsantos@gmail.com]

Gabriela Maria de Lana Pinto, Graduanda em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto. CV: http://lattes.cnpq.br/6037755486622494 [ gabriela.lana98@gmail.com]

Carolina Lescura, Professora adjunta do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto

Professora adjunta do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutora e mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora. CV: http://lattes.cnpq.br/3648839193122269 [ carolina.volta@ufop.edu.br ]

Marcos Eduardo Carvalho Gonçalves Knupp, Professor adjunto do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto

Professor adjunto do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto. CV: http://lattes.cnpq.br/6411806256374735 [ marcosknupp@ufop.edu.br ]

Relato de Caso Case Report Informe de Caso

Published

2021-12-22

How to Cite

Santos Oliveira, E. dos ., Lana Pinto, G. M. de ., Lescura, C., & Carvalho Gonçalves Knupp, M. E. . (2021). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Tourism in Ouro Preto – MG. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 11. https://doi.org/10.5281/zenodo.5762296