Distance education management in Mozambique

Improving academic units based on the student profile

Authors

  • Aires Zarina Bonifácio Mombassa Universidade Eduardo Mondlane, Faculdade de Educação, Departamento de Organização e Gestão da Educação, Maputo, Moçambique https://orcid.org/0000-0003-3678-2596
  • Eliane Medeiros Borges Professora Titular Faculdade de Educação /UFJF. Professora PPGE e PPGP FACED/UFJF

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.45357

Keywords:

Student profile, Distance education, Mozambique

Abstract

In this article we seek to reflect on the profile of Distance Education students and their relationship with the management of academic units of this type of teaching in Mozambique aiming  to alert the creators and implementers of public policies about the importance of structuring such institutions  on the characteristics and needs of their students. In methodological terms this is a bibliographical research, established in the identification, analysis and reflection of theoretical assumptions about Distance Education (DE). From the readings carried out, we came to understand the importance of educational institutions  monitoring of the dynamics of technology, adjusting them to the context of each society, especially with regard to their public, the students. In this sense, we conclude that there is a need to rethink DE actions in Mozambican face-to-face education institutions so that it actually constitutes an instrument for democratizing access to quality education in the country.

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Author Biographies

Aires Zarina Bonifácio Mombassa, Universidade Eduardo Mondlane, Faculdade de Educação, Departamento de Organização e Gestão da Educação, Maputo, Moçambique

Graduado em Administração e Gestão da Educação pela Universidade de Maputo (UPM). Mestre em Gestão e Avaliação da Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Professor do Departamento de Organização e Gestão da Educação, Faculdade de Educação, da Universidade Eduardo Mondlane.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5544037476264395

Eliane Medeiros Borges, Professora Titular Faculdade de Educação /UFJF. Professora PPGE e PPGP FACED/UFJF

Graduada em Ciências Sociais pela UFRJ. Mestre em Multimeios pela UNICAMP. Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora Titular do Departamento de Educação da Faculdade de Educação da UFJF. Coordenadora da Universidade Aberta do Brasil (UAB) na UFJF. Coordenadora do PPGP/CAED/UFJF.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3647402438436233  

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Published

2024-12-27

How to Cite

Mombassa, A. Z. B., & Borges, E. M. (2024). Distance education management in Mozambique: Improving academic units based on the student profile. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–15, e45357. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.45357

Issue

Section

Applied research