Bakhtin and teacher training in the Science Teaching area

some discursive statements

Authors

  • Joice Menezes Lupinetti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Instituto de Física, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5027-8487
  • Adriana Marques de Oliveira Universidade Federal da Grande Dourados, Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências e Matemática; Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, e Programa de Pós-Graduação de Educação Científica e Matemática, Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3030-9645

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43960

Keywords:

Teacher training, Mikhail Bakhtin, Constitution of the Speech

Abstract

In this article we carried out a bibliographic review between the years 2009 and 2019. The intention was to investigate how the perspective of this theoretical framework contributes to/for the training of teachers in the area of ​​Science Teaching. In this sense, we seek to understand how the research published in the aforementioned journals was carried out. The research was characterized as qualitative of the bibliographic type. The works analyzed demonstrated the importance of dialogic interaction in the construction of knowledge, highlighting the need for teacher training that promotes critical reflection, intellectual autonomy and professional ethics. Given this, possibilities emerge to deepen knowledge in this area. One line of research could explore dialogical interactions between teachers and students and the influence of the teaching and learning process in specific subjects, such as physics, biology or chemistry..

Keywords: Teacher training; Mikhail Bakhtin; Constitution of the Speech.

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Author Biographies

Joice Menezes Lupinetti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Instituto de Física, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil

Graduada em Química Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutoranda em Ensino de Ciências, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Instituto de Física, Programa de Pós-graduação, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0619067382301431  

Adriana Marques de Oliveira, Universidade Federal da Grande Dourados, Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências e Matemática; Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, e Programa de Pós-Graduação de Educação Científica e Matemática, Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil

Graduada em Licenciatura Plena em Química pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Doutora do Programa de Pós-Graduação Educação para Ciência da Unesp, Campus de Bauru. Professora no campo da Educação Química da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1049234433381122

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Published

2024-09-12

How to Cite

Lupinetti, J. M., & Oliveira, A. M. de . (2024). Bakhtin and teacher training in the Science Teaching area: some discursive statements. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–14, e43960. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43960

Issue

Section

Applied research