Learning strategies, self-awareness, and locus of control in university students

Authors

  • Thais da Silva-Ferreira Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9826-3428
  • Jeniffer Ferreira-Costa Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil
  • Daiane Fuga da Silva Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil
  • Ivan Wallan Tertuliano Universidade Anhembi Morumbi, Programa de Educação Física, São Paulo, SP, Brasil ivanwallan@gmail.com | http://orcid.org/0000-0001-6413-6888 https://orcid.org/0000-0001-6413-6888
  • Daniel Bartholomeu UniAnchieta, Departamento de Psicologia, São Paulo, SP, Brasil
  • José Maria Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0182-4581

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41935

Keywords:

Locus of control, Self-awareness, Learning

Abstract

Self-awareness and the judgments attributing meaning to events are aspects of individualization. This study aimed to investigate the relationship between self-awareness and locus of control in the learning strategies of college students. The sample consisted of 25 university students. A quantitative approach was used, along with Levenson's Multidimensional Locus of Control Scale, the Revised Self-Awareness Scale (EAC-R), and the Learning Strategies Scale for University Students (EEA-U). The project received approval from Ethics Committee X. The results did not reveal significant correlations between the variables. Intercorrelations were observed in self-awareness measures, and a negative relationship between age and external control dimension, as well as a negative relationship between semester and internal control, were noted. It is concluded that locus of control and self-awareness showed no connection with the strategies employed by students in their learning.

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Author Biographies

Thais da Silva-Ferreira, Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7519142861338976      

Jeniffer Ferreira-Costa, Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1407735160653204

Daiane Fuga da Silva, Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente na UniAnchieta – Departamento de Psicologia, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1327488708059314

Ivan Wallan Tertuliano, Universidade Anhembi Morumbi, Programa de Educação Física, São Paulo, SP, Brasil ivanwallan@gmail.com | http://orcid.org/0000-0001-6413-6888

Pós-Doutorado pela UNESP - Rio Claro. Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP - Rio Claro. Mestre em Educação Física pela EEFE-USP. Graduado em Educação Física pela UNINOVE (licenciatura plena e bacharelado). Professor da Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9271769572278086  

Daniel Bartholomeu, UniAnchieta, Departamento de Psicologia, São Paulo, SP, Brasil

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente na UniAnchieta – Departamento de Psicologia, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1327488708059314

José Maria, Universidade São Judas Tadeu, Programa de Pós-graduação em Ciências do Envelhecimento, São Paulo, SP, Brasil

Psicólogo. Mestre e Doutor em Psicologia. Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu/Instituto Ânima, São Paulo, SP, Brasil.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4836172904369929

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Published

2024-10-04

How to Cite

Silva-Ferreira, T. da, Ferreira-Costa, J. ., Silva, D. F. da, Tertuliano, I. W., Bartholomeu, D. ., & Montiel, J. M. (2024). Learning strategies, self-awareness, and locus of control in university students. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–14, e41935. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.41935

Issue

Section

Applied research