The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro
a perspective through ENADE
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.36779Keywords:
ENADE, Chemistry graduation, Curriculum, Training of teachers in chemistryAbstract
This article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions.
Downloads
References
BAUER, Adriana; ALAVARSE, Ocimar Munhoz; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educação e pesquisa, [S. l.], v. 41, n. spe, p. 1367-1384, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/PgMHxD3BYhzBr6B7CpB5BjS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 jan. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame nacional de desempenho dos estudantes (Enade). Brasília. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade. Acesso em: 28 jan. 2022.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES. Brasília; 2004. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=10861&ano=2004&ato=b59Qzaq1UeRpWT347. Acesso em: 23 jun. 2023
CANAN, Silvia Regina; ELOY, Vanessa Taís. Políticas de avaliação em larga escala: o ENADE interfere na gestão dos cursos? Práxis educativa, v. 11, n. 3, p. 621-640, 21 mar. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/894/89446960006/html/#:~:text=O%20exame%2C%20enquanto%20uma%20política,de%20gestão%20que%20contemplem%20as. Acesso em: 26 jun. 2023.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
SCHWARTZMAN, Simon. O impacto dos rankings nas instituições de ensino.
In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO EDUCACIONAL, 8., 2010, São Paulo.
Trabalhos apresentados [...]. São Paulo: Instituto de Estudos do Trabalho e
Sociedade, 2010. Disponível em:
http://www.schwartzman.org.br/simon/2010rankings.pdf. Acesso em: 28 jan.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Márcia Gorette Lima da; MAZZÉ, Fernanda Marur. O que avalia a prova do Enade de Química? Uma proposta de análise em termos de operações cognitivas. Revista brasileira de estudos pedagógicos. Brasília, v. 101, n. 259, p. 721-751, set./ dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/tKWSCcZ9TkKcMr3QP4LCyCv/?format=html&lang=pt. Acesso em: 26 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidoro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.