Bilingual mathematics textbooks for indigenous school education within the basic education network in Mato Grosso.
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.36695Keywords:
Textbook, Indigenous education, Mato GrossoAbstract
This essay aims to provide comments on the presentation of mathematical content in textbooks by the Department of Education of the State of Mato Grosso (SEDUC-MT), based on theoretical and practical intercultural educational concepts guiding indigenous school education. The discussions raised in this work were instigated by studies on linguistic and cultural diversity in Mato Grosso and Brazil, as well as the principles for indigenous education outlined in official documents. To this end, we analyzed theoretical studies on indigenous education and the official documents that guide educational practices. As a result of this essay, we observed the significant linguistic diversity existing in the state of Mato Grosso and Brazil, despite the influence of globalization. It is important to emphasize that, given the educational commitment to respect and value all cultures and languages, it is necessary to study this topic and its role in teacher training.
Downloads
References
ALBÓ, Xavier S. J. Cultura, Interculturalidade, inculturação. Rio de Janeiro: Edições Loyola, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394/96. Brasília, 1996.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 003. Diretrizes Nacionais para o funcionamento das escolas indígenas. Brasília, 1999.
BRASIL. Obrigatório o estudo da história e cultura afro-brasileira e indígena. Lei 10.645. Brasília, 2008.
BRASIL. Decreto nº 6.861. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais e dá outras providencias. Brasília, 2009.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 5, de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, DF, Seção I, p. 7, jun. 2012.
D’ANGELIS, Wilmar da Rocha. Uma breve história da educação escolar indígena. In: D’ANGELIS, Wilmar da Rocha. Aprisionando sonhos: a educação escolar indígena no Brasil. Campinas, SP: Curt Nimuendajú, 2012.
MATO GROSSO. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para educação básica. [Cuiabá]: SEDUC, 2018.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Cinta Larga. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Haliti. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Manoky. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Myky. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Rikbaktsá. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Nambikwara. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Terena. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Coletânea Matemática Pangyjej. Cuiabá: Gráfica PRINT, 2021.
MORI, Angel Corbera. O ano internacional das línguas indígenas e a diversidade linguística brasileira. In: Centro Brasileiros de Estudos da América Latina (Org.). Línguas Ameríndias - ontem, hoje e amanhã. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2020. p. 144-153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriel Marchetto; Raiane Ferreira Sombra Pires de Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.