Democratic potential of the Internet

Authors

  • Mauricio dos Reis Brasão Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação, Uberlândia, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4514-453X

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35998

Keywords:

Education, Internet, Andrew Feenberg, Philosophy of technology

Abstract

This production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life

 

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Author Biography

Mauricio dos Reis Brasão, Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação, Uberlândia, MG, Brasil

Graduado em Letras Português/Inglês (UFU), Pedagogia (UNICESUMAR); Especialista em Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar (PROMINAS); Linguística (UFU), Informática em Educação (UFLA); Mestre e Doutor em Educação (UNIUBE); Pós-doutorado em Educação (UFU).

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Published

2022-09-15

How to Cite

Brasão, M. dos R. (2022). Democratic potential of the Internet. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(2), 1–12, e35998. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35998

Issue

Section

Applied research