Anxiety

reflecting on the development of socio-emotional skills at the university during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Liliane Rezende Anastácio Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade de Ibirité, Departamento de Ciências Exatas, Ibirité, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2948-2499
  • Walquíria da Conceição Ferreira Psicóloga Clínica, Mestre em psicologia clínica social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4595-7530

Keywords:

Anxiety, Pandemic, University, Teacher training

Abstract

This article was based on a webinar entitled Anxiety: a reflection. The event was promoted by the extension project Mathematics without Barriers of UEMG/Ibirité and aimed to reflect on the importance of discussing the topic among students who are taking undergraduate courses on campus, professors and the entire academic community, especially during the pandemic of COVID-19. It is, therefore, an experience report, whose object of analysis was the experience of speaking during the live broadcast on YouTube and Instagram, the chat (which had the interaction of the public), a form for issuing a certificate and the filling out of a webinar follow-up form made by the students to count the hours of teacher training. It is concluded through the research that, in addition to the relevance of dealing with transversal themes about mental health during graduation, the participants realized the importance of taking care of themselves and then taking care of the other, especially in the school environment. The pandemic has highlighted the development of socio-emotional skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane Rezende Anastácio, Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade de Ibirité, Departamento de Ciências Exatas, Ibirité, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC). Especialista em Novas Tecnologias Educacionais pela Faculdade Batista de Minas Gerais (FBMG). Mestre em Matemática pela Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Professora Classe do Departamento de Ciências Exatas da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade Ibirité.

Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/2404579632100663  

Walquíria da Conceição Ferreira, Psicóloga Clínica, Mestre em psicologia clínica social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Newton Paiva. Especialista em Gestão Estratégica com Pessoas e Equipes pela Universidade Newton Paiva. Mestre em Psicologia clínica social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC)

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2466160815000919

References

ALMEIDA Filho Naomar de; MARI, Jair de Jesus; COUTINHO, Evandro; FRANÇA, Josimar, FERNANDES, Jefferson Gomes; ANDREOLI, Sérgio Baxter; BUSNELLO, Ellis D’ Arrigo. Estudo multicêntrico de morbidade psiquiátrica em áreas urbanas brasileiras. (Brasília, São Paulo, Porto Alegre). Revista ABP - APAL, 14 (3), 93 -104, 1992.

ANDERSON, J. C., Williams, S., MCGEE, R., & SILVA, P. A. DSM-III disorders in preadolescent children: Prevalence in a large sample from the general population. Archives of general psychiatry, v. 44, n. 1, p. 69-76, 1987.

APA. América Psychiatric Association. DSM-IV~TR: manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

Brasil. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. O que é a Covid-19?. Brasília, 2020.

CASTILHO, Ana Regina GL.; RECONDO, Rogéria; ASBAHR, Fernando R.; MANFRO, Gisele G. Transtorno de Ansiedade. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 22, n. 2, p. 20-23, 2000.

CLARK, David A.; BECK, Aaron.T. Terapia cognitiva para os transtornos de ansiedade: ciência e prática. Porto Alegre: Artmed, 2012.

FARO, André et al. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 37, 2020.

GREENBERGER, Dennis; & PADESKY, Cristiane A. A mente vencendo o humor. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MARIN, Ângela Helena et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Rev. bras. ter. cogn., Rio de Janeiro , v. 13, n. 2, p. 92-103, dez. 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872017000200004&lng=pt&nrm=iso. Acessos em: 9 ago. 2021. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20170014.

PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro. O desenvolvimento socioemocional de alunos com altas habilidades/superdotação (AH/SD) no contexto escolar: contribuições a partir de Vygotsky. 2013.

SPIELBERGER, Charles D.; & BIAGGIO, Ângela. Manual do STAXI. São Paulo, Vetor, 1994.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Portaria/ UEMG nº 34, de 17 de março de 2020: Regulamenta a suspensão das aulas presenciais no âmbito da Universidade do Estado de Minas Gerais, conforme Deliberação do Comitê Extraordinário COVID-19 de nº 01, de 16 de março de 2020, e dá outras providências. Minas Gerais, 2020a. Disponível em: http://www.uemg.br/component/content/article/217-gabinete/portarias/4011-portaria-uemg-n-034-de-17-de-marco-de-2020?Itemid=437. Acesso em: 23 set. 2020.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto político pedagógico do curso de licenciatura em matemática, Ibirité/MG, 2016.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. Psicologia pedagógica, p. 561-561, 2011.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression and other common mental disorders: global health estimates. World Heal Organ, p. 1-24, 2017.

Published

2022-09-20

How to Cite

Anastácio, L. R., & Ferreira, W. da C. (2022). Anxiety: reflecting on the development of socio-emotional skills at the university during the COVID-19 pandemic. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(2), 1–18, e35994. Retrieved from https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35994

Issue

Section

Applied research