Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35603

Keywords:

School infrastructure, School effect, High school, Educational equity, Roraima

Abstract

The infrastructure of Brazilian schools is still a relevant factor in the school's effect on student performance and this condition is strongly influenced by the location of schools. In this context, this article aimed to characterize the infrastructure of high schools in the Roraima State Public Teaching Network, through a school infrastructure indicator. For this, an exploratory analysis of the data from the 2019 School Census was carried out, using descriptive statistics and principal component analysis. Data were related to the location of schools, allowing the establishment of a classification among the four regions defined in the research. The results obtained on school infrastructure made it possible to relate the challenges and demands prescribed by the legal guidelines for the New High School, as they inform about the inequality and inequity existing in the Roraima State Public Teaching Network.

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Author Biographies

Diego Araújo de Almeida, Secretaria de Estado da Educação e Desporto, Boa Vista, Roraima, Brasil

Graduado em Ciências Biológicas (UFPE). Especialista em Gestão de Hemocentros (FIOCRUZ). Especialista em Estatísticas e Avaliação Educacional (UFJF). Mestre em Recursos Naturais (UFRR). Doutorando em Educação (UFMG). Professor de Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação de Roraima (SEED-RR).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3539772666461751  

Solange Mussato, Secretaria de Estado da Educação e Desporto, Boa Vista, Roraima, Brasil

Graduada em Licenciatura Matemática (UFMS). Especialista em Educação Matemática (UFMS). Especialista em Estatísticas e Avaliação Educacional (UFJF). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (ULBRA). Doutora em Ensino de Ciências e Matemática (ULBRA). Professora de Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação de Roraima (SEED-RR). Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (UERR).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4522114741755237

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Published

2023-12-29

How to Cite

Almeida, D. A. de ., & Mussato, S. (2023). Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, p. 1–18, e35603. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35603