Teacher profile of Rio Grande do Norte
what the Inep data reveal
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.35549Keywords:
Statistical data, Teacher education degree, Teacher profile, Public politicsAbstract
This study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches.
Downloads
References
BRASIL/MEC. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.
BRASIL. Resolução nº 02/2002, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos e formação de professores da educação, em nível superior. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CPO22002.pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep 80 anos: 1937-2017/ Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira -- Brasília: Viva Editora, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional Anísio Teixeira – INEP. Nota Técnica nº 04/2020. Atualiza a metodologia de cálculo do Indicador de Adequação da Formação do Docente. Brasília, DF: INEP, mar 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional Anísio Teixeira – INEP. Nota Técnica nº 020/2014. Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília, DF: INEP
GATTI, B. A; BARRETTO, E. S. de S. (Coord). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
MELO, Maria Teresa Leitão de. Programas Oficiais para Formação dos Professores da Educação Básica. Revista Educação e Sociedade, ano XX nº 68. Campinas, dez. 1999.
RAPOSO, Conceição. A Trajetória da Formação Docente e suas Relações com a Educação Básica. In. NETO, A. C.; NASCIMENTO, I. V. do; LIMA, R. N. (Orgs.) Política Pública de Educação no Brasil. Porto Alegre. RS: Sulina. 2006. P. 249 - 272
ROMANELLI, Otaíza de O. História da Educação no Brasil. 24. ed. Petrópolis -RJ. Editora Vozes, 2000.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ. [online]. 2009. Vol.14, n. 40, pp. 143-155.
TAVARES, Andrezza Maria Batista do Nascimento; FRANÇA, Magna. Política de formação de professores: o Probásica – UFRN e a formação profissional. Revista Educação em Questão, Natal, v. 26, n. 12, p. 106-134, maio/ago. 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANE DO NORTE. Relatório do Seminário de Avaliação do Probásica. Natal: UFRN. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.