Approximations between active methodologies and learning theories

Authors

  • Thiago Jovane Nascimento Instituto Federal Catarinense, Programa de Pós-Graduação em Educação, Camboriú, SC, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4055-940X
  • Marilane Maria Wolff Paim Graduada em Pedagogia (UNIPLAC). Mestra em Educação (UNC). Doutora em Educação (UNISINOS). Pesquisadora e líder do Grupo de Pesquisa Educação, Formação Docente e Processos Educativos. Diretora de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do Instituto Federal Catarinense. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8450316676913597 https://orcid.org/0000-0002-0733-6573

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34655

Keywords:

Active methodologies, Learning theories, Educational processes

Abstract

This article deals with active methodologies and learning theories. In order to understand the theoretical basis that underlies the methodologies called peer instruction, mental/conceptual maps and problem/project-based learning, a bibliographic research was carried out (FACHIN, 2006). The following theories were identified that support the active methodologies in question, respectively: behaviorism (behavioral theory), genetic epistemology (Piagetian theory) and socio-interactionist approach (historical-cultural theory), the latter also being close to the libertarian pedagogy, inspired by Paulo Freire. The confrontation of such methodologies with their theoretical bases, together with the analysis of the teacher's role and assessment in educational processes, point to an epistemological position contrary to the multi-methodological approach in education. It concludes by emphasizing for an understanding of the theories that support the methods, as the use of methods and techniques in an isolated and random way can be detrimental to the success of educational processes.

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Author Biographies

Thiago Jovane Nascimento, Instituto Federal Catarinense, Programa de Pós-Graduação em Educação, Camboriú, SC, Brasil

Graduado(a) em Letras (UNIVALI). Especialista em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura  (UNIASSELVI). Mestre em Educação (IFC). Professor efetivo da rede pública municipal de Itajaí-SC.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9464108448781202

Marilane Maria Wolff Paim, Graduada em Pedagogia (UNIPLAC). Mestra em Educação (UNC). Doutora em Educação (UNISINOS). Pesquisadora e líder do Grupo de Pesquisa Educação, Formação Docente e Processos Educativos. Diretora de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do Instituto Federal Catarinense. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8450316676913597

Graduada em Pedagogia (UNIPLAC). Mestra em Educação (UNC). Doutora em Educação (UNISINOS). Pesquisadora e líder do Grupo de Pesquisa Educação, Formação Docente e Processos Educativos. Diretora de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do Instituto Federal Catarinense.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8450316676913597  

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Published

2022-06-20

How to Cite

Nascimento, T. J., & Paim, M. M. W. (2022). Approximations between active methodologies and learning theories. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–16, e34655. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34655

Issue

Section

Applied research