Contributions of Peer Instruction to Science education

a systematic review of the literature

Authors

  • Cíntia Moralles Camillo Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2876-9156
  • Karine Gehrke Graffunder Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8860-9889

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34042

Keywords:

Scientific literacy, Conceptual learning, Scientific attitude, Peer instruction, Active methodologies

Abstract

This research aimed to map articles on the Scielo and Google Scholar platforms, between 2010 and March 2021, which sought to identify and analyze the contributions of the Peer Instruction teaching methodology in Science Education. It is an exploratory research based on a Systematic Literature Review, with analysis of the level of education; region; subject; content covered; technological tools and resources; evaluation and contributions. The results of the research indicate that most of the articles had as target audience the High School, but it is affirmed that the Peer Instruction is on the rise, mainly in the Higher Education. We conclude that it is necessary to invest in the initial training of the teacher, so that the teacher changes a whole chain of teaching and learning that has long been training the teacher in his training. In view of this, Peer Instruction was able to act in favor of promoting scientific attitudes and conceptual learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Moralles Camillo, Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduada em Matemática Licenciatura Plena (FURG). Especialista em Estatística e Modelagem Quantitativa (UFSM). Especialista em Educação a Distância (Unopar). Mestra em Tecnologias Educacionais em Rede (UFSM). Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM).

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/0169085366614773

Karine Gehrke Graffunder, Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduado(a) em Biologia Licenciatura (IFFar). Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM. Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9555709065462072 

References

ALVARES-ALVARADO, Manoel; MORA, Cesar; CEVALLOS-REYES, Cesar. Instrução de pares para abordar concepções alternativas na relatividade especial de Einstein. Rev. Bras. Ensino Fís. [online]. 2019, vol.41, n.4, e20190008. Epub mar 21, 2019.

ARAÚJO, Álvaro; SILVA, Edson; JESUS, Vitor; OLIVEIRA, Alexandre. Uma associação do método Peer Instruction com circuitos elétricos em contextos de aprendizagem ativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 39, nº 2, e2401 (2017).

BOPSIN, Gustavo; BORGES, Felipe; GUIDOTTI, Charles. Peer Instruction e a Experimentação em Física: a Eletrostática no Ensino Fundamental. Revista Caminho Aberto. Ano 6, n. 11. Jul./Dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Resposta nacional e internacional de enfrentamento ao novo coronavírus. 2021. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/linha-do-tempo/#:~:text=O%20que%20%C3%A9%20coronav%C3%ADrus%3F,meados%20da%20d%C3%A9cada%20de%201960. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 abr. 2021.

CAMILLO, Cíntia Moralles; GRAFFUNDER, Karine Gehrke. A metodologia Peer Instruction como proposta de intervenção pedagógica: da teoria ao planejamento didático. – Rio de Janeiro: Taurite, 2021. 65 p. Disponível: https://drive.google.com/file/d/1Cr4tJb7BAvm00iLfMFnlxvzuEs896jAX/view.

CROUCH, Catherine; WATKINS, Jessica; FAGEN, Adam; Mazur, Eric. Peer Instruction: Engaging Students One-on-One, All At Once. Research-Based Reform of University Physics, v. 1, p.1-55. 2007.

DIAS, Eliane.; PINTO, Fabiane. Educação e Sociedade. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. v.27, n.104, Rio de Janeiro, jul./set., 2019.

DI MAURO, Mária; FURMAN, Melina; BRAVO, Bettina. Las habilidades científicas en la escuela primaria: un estudio del nivel de desempeño en niños de 4. año. Revista Eletrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v.10, n.2, p. 1-10, 2015.

GARCIA, Maria; OLIVEIRA, Michele; PLANTIER, Amanda. Interatividade e Mediação na Prática de Metodologia Ativa: o Uso da Instrução por Colegas e da Tecnologia na Educação Médica. Rev. bras. educ. med. v. 43, n.1, Brasília jan./mar. 2019.

GRAFFUNDER, Karine Gehrke; CAMILLO, Cíntia Moralles; OLIVEIRA, Natiéle Medina; GOLDSCHMIDT, Andrea. Alfabetização científica e ensino de ciências na educação básica: panorama no contexto da pesquisa acadêmica brasileira nos últimos cinco anos do ENPEC. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 9, n. 9, p. e313997122, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.7122.

HOLMBERG, Beth. Growth and Structure of Distance Education. London: Croom-Helm, 1986.

JÚNIOR, Expedicto; SILVA, Daniel; CATUOGNO, Célia; ROMÃO, Estaner. Metodologias ativas no ensino fundamental: uma experiência com o Peer Instruction. Revista Inova Ciência & Tecnologia, Uberaba, , v. 4, n. 1, p. 58-68 jan/jun., 2018.

KIELT, Everton; SILVA, Sani; MIQUELIN, Awdry. Implementação de um aplicativo para smartphones como sistema de votação em aulas de Física com Peer Instruction. Rev. Bras. Ensino Fís. v.39, n.4. São Paulo, 2017.

MAZUR, Eric; SOMERS, Michael Peer instruction: a user’s manual. Upper Saddle River, N.J. Prentice Hall, 1997.

MAZUR, Eric. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

MONTEIRO, Fábio. Análise de uma experiência híbrida no ensino de Física 1. Rev. Bras. Ensino Fís. v.43. São Paulo, Epub, Jan 15, 2021.

MOORE, Michael. Independent study. In Redefining the Discipline of Adult Education, ed. R. D. Boyd and J. W. Apps, 16-31. San Francisco: Jossey Bass. 1984.

Mukhopadhyay, Rajib. Scientific attitude – some psychometric considerations. IOSR Journal Of Humanities And Social Science, 19(1), 98-100. 2014.

NASCIMENTO, Claudia; OLIVEIRA, Alexandre. A Metodologia ativa de instrução pelos colegas associada à videoanálise de experimentos de cinemática como introdução ao ensino de funções. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.42, São Paulo. 2020. Epub June 22, 2020.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In. Os professores e a sua formação. Nóvoa, A.(org.) 2. ed. Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.

PAULA, Bruno; CODEÇO, Camila; HOR-MEYLL, Madalena; PAIVA, Thereza. Elaboração e avaliação da disciplina remota de Física 1 na UFRJ durante a pandemia de Covid-19 em 2020. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.43. São Paulo, Epub, Mar 05, 2021.

POZO, Juan; GÓMEZ CRESPO, Miguel. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SILVA, Diego; SALES, Juscileide; CASTRO, Gilvandenys. A utilização do aplicativo Plickers como ferramenta na implementação da metodologia Peer Instruction. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 4, n. 12, 2018.

SFORNI, Marta; GALUCH, Maria. Aprendizagem conceitual nas séries iniciais do ensino fundamental. Educar, Curitiba, n. 28, p. 217-229, 2006.

WANG, Jingying, GUO, Don, e Jou, Min. A study on the effects of model-based inquiry pedagogy on students’ inquiry skills in a virtual physics lab. Computers in Human Behavior, 49, 658–669. 2015.

ZANATTA, Shalimar; CARVALHO, Heercilia; DUARTE, Bruna. Peer Instruction: discussões que permeiam a formação reflexiva e o Ensino de Ciências. REPPE: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná Cornélio Procópio, v. 1, n. 1, p. 157-178, 2017.

Published

2022-07-20

How to Cite

Camillo, C. M., & Graffunder, K. G. (2022). Contributions of Peer Instruction to Science education: a systematic review of the literature. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(2), 1–20, e34042. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.34042

Issue

Section

Applied research