Exercising uncertainty instead of suffering from it

reflections on knowledge and education in times of crisis and interdisciplinarity as a path

Authors

  • Andrea Lugo Nectoux Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3181-6734
  • Flávia Vieira da Silva do Amparo Universidade Federal Fluminense, Colégio Pedro II, Programa de Estudos de Literatura; Programa de Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.33363

Keywords:

Complex thinking, Edgar Morin, Interdisciplinarity, Education, Ivani Fazenda

Abstract

In this work, we propose a reflection on the historical development of the Western notion of knowledge, which culminates in the constitution of modern thought, based on Cartesian thought and scientific methodology; as well as about the critical moment this model is going through, in which its irreducible limitations are revealed in a more forceful way and its saturation, inexorable. Since this conception of knowledge structures the school institution, we try to evaluate the possibilities of a conception of education that is not strictly based on the principles of the modern paradigm. This reflection is inspired by some elements of Edgar Morin's complex thinking and the ideas of interdisciplinarity, notably as conceived by Ivani Fazenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Lugo Nectoux, Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Graduada em Filosofia (UFRGS). Especialista em Ensino de Filosofia na Educação Básica. (CPII). Mestra em Educação Básica (PROPGPEC/CPII). Professora de Filosofia da Rede Pública Estadual do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9385863032648050

Flávia Vieira da Silva do Amparo, Universidade Federal Fluminense, Colégio Pedro II, Programa de Estudos de Literatura; Programa de Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Graduada em Letras, Portugês-Literatura (UERJ). Mestrado e Doutorado em Letras Vernáculas – Literatura Brasileira (UFRJ). Professora Associada de Literatura Brasileira da UFF e Professora Titular de Português e Literatura do Colégio Pedro II.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4205326059920771

References

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. In: Didática e interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2012.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LENOIR, Yves. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: Didática e interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus. 2012.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. Brasília: Unesco, 2011.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EdgarMorin.pdf.> Acesso em 06/12/2023.

NECTOUX, A. L.; PEREIRA, G. D. ; CASSIANO, M. F. ; SILVA, T. L.. Interdisciplinaridade na sala de aula em relatos de professores. Rio de Janeiro: Editora Imperial, 2020.

Nietzsche, Friedrich Wilhelm. The Gay Science. Cambridge: Cambridge University Press. 2001.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

WHITEHEAD, Alfred North. Process and Reality: an essay in cosmology. N.Y.: The free press, 1978, p.

Published

2023-09-02

How to Cite

Nectoux, A. L., & Amparo, F. V. da S. do. (2023). Exercising uncertainty instead of suffering from it: reflections on knowledge and education in times of crisis and interdisciplinarity as a path. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, 1–13, e33363. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.33363

Issue

Section

Applied research