Exercising uncertainty instead of suffering from it
reflections on knowledge and education in times of crisis and interdisciplinarity as a path
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.33363Keywords:
Complex thinking, Edgar Morin, Interdisciplinarity, Education, Ivani FazendaAbstract
In this work, we propose a reflection on the historical development of the Western notion of knowledge, which culminates in the constitution of modern thought, based on Cartesian thought and scientific methodology; as well as about the critical moment this model is going through, in which its irreducible limitations are revealed in a more forceful way and its saturation, inexorable. Since this conception of knowledge structures the school institution, we try to evaluate the possibilities of a conception of education that is not strictly based on the principles of the modern paradigm. This reflection is inspired by some elements of Edgar Morin's complex thinking and the ideas of interdisciplinarity, notably as conceived by Ivani Fazenda.
Downloads
References
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. In: Didática e interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2012.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2007.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LENOIR, Yves. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: Didática e interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus. 2012.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. Brasília: Unesco, 2011.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EdgarMorin.pdf.> Acesso em 06/12/2023.
NECTOUX, A. L.; PEREIRA, G. D. ; CASSIANO, M. F. ; SILVA, T. L.. Interdisciplinaridade na sala de aula em relatos de professores. Rio de Janeiro: Editora Imperial, 2020.
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. The Gay Science. Cambridge: Cambridge University Press. 2001.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
WHITEHEAD, Alfred North. Process and Reality: an essay in cosmology. N.Y.: The free press, 1978, p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andrea Lugo Nectoux; Flávia Vieira da Silva do Amparo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.