The school and its contributions to the scientific and technological literacy process

Authors

  • Andreia Cristina Pontarolo Lidoino Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Geilson de Arruda Reis Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8137-8544
  • Nilcéia Frausino da Silva Pinto Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33233

Keywords:

Scientific and technological literacy, Teaching, Educational environment, Continuing teacher education

Abstract

This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.

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Author Biographies

Andreia Cristina Pontarolo Lidoino, Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduada em Pedagogia (UNIFLOR). Especialista em Neuropsicopedagogia e Educação Inclusiva (Censupeg).  Mestra em Ensino (Univates). Professora efetiva da rede estadual de ensino de Mato Grosso e na Faculdade de Alta Floresta (FAF). Publicações de artigos na área de Ensino e Educação. Experiência em atuar com formação continuada de professores para Educação Infantil, 1º ao 5º ano, com os temas: Currículo, planejamento, avaliação, transtornos e deficiências. Possui certificação de participação e ministrante em cursos, minicursos, oficinas e palestras voltados para a área de atuação da Educação Básica, Educação Especial e Ensino Superior.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4443174939100106.

Geilson de Arruda Reis, Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduado em Geografia e Pedagogia (UEMA). Especialista em Educação em Direitos Humanos (UFMA). Mestre em Ensino (Univates). Doutorando em Ensino (Univates). Integrante do grupo de pesquisa "Currículo, Espaço e Movimento" (CNPq) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino (Univates). Professor Formador da rede pública do município de Imperatriz/ MA.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1909110566580324.

Nilcéia Frausino da Silva Pinto, Universidade do Vale do Taquari, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduada em LETRAS, pela Uniflor-União das Faculdades de Alta Floresta, Especialização em Educação Especial/ Educação Inclusiva pela UNEMAT Campus Universitário de Sinop/MT. Mestranda em Ensino (Univates). Autora do Livro Síndrome de Down e amor de uma mãe vencendo Barreira e Quebrando paradigmas e Acreditar e Agir. Integrante do grupo de pesquisa "Currículo, Espaço e Movimento" (CNPq) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino (Univates). Professora Formadora na rede estadual do Estado de Mato Grosso.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5325171747037626.

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Published

2022-04-02

How to Cite

Lidoino, A. C. P., Reis, G. de A., & Pinto, N. F. da S. (2022). The school and its contributions to the scientific and technological literacy process. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–16, e33233. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33233

Issue

Section

Applied research