The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.33233Keywords:
Scientific and technological literacy, Teaching, Educational environment, Continuing teacher educationAbstract
This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.
Downloads
References
Barreto, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte & Ciência Editora, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Versão Final. Ministério da Educação: Brasília, 2017.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 5. ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2011.
FERREIRO, Emília. Com Todas as Letras. São Paulo: Cortez, 1999.
FOUREZ, Gérard. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995. Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/fis2008/Fourez.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GERMANO, Gomes Marcelo. Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
KENSKI. Moreira Vani. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2005.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 45-61, jan./jun. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v3n1/1983-2117-epec-3-01-00045.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
MAGALHÃES, Cíntia; SILVA, Evanilda da; GONÇALVES, Carolina. A interface entre alfabetização científica e divulgação científica. Areté, Revista Amazônica do Ensino de Ciências, Manaus, v. 5, n.9, p. 14-28, abr. 2012. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/44. Acesso em: 5 mar. 2020.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre Currículo: currículo, conhecimento e cultura. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
PAPERT, Seymor. Logo: computadores e educação. Tradução e prefácio de José A. Valente. São Paulo: Brasiliense, 1988.
PIZARRO, Vaitiekunas Mariana; LOPES JUNIOR, Jair. Os indicadores de alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental e o uso da história em quadrinhos como recurso didático em Ciências. In: BASTOS, F. (org.). Ensino de ciências e matemática III: contribuições da pesquisa acadêmica a partir de múltiplas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 109-128. Disponível em: http://books.scielo.org/id/3nwyv/pdf/bastos-9788579830860-06.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
REIS, Geilson de Arruda; CAVALCANTE, Lígia Vieira da Silva; OLIVEIRA, Eniz Conceição. O conceito de Alfabetização Científica e a possibilidade de interações entre cinco competências gerais da Base Nacional Comum Curricular BNCC. Research, Society and Development, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6507. Acesso em: 10 agosto. 2021.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID199/v13_n3_2008.pdf. Acesso em: 23 de outubro. 2019.
SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências e Tecnologias, Belo Horizonte, vol. 18, n. 3, p. 1061-1085, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/download/4833/3034/. Acesso em: 5 mar. 2020.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Pessoa Ana Maria. Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246. Acesso em: 5 mar. 2020
SILVA, Francisco, Mendes da. Aspectos relevantes das novas tecnologias aplicadas à educação e os desafios impostos para a atuação dos docentes. Akrópolis, Umuarama, v. 11, n. 2, p. 75-81, abr./jun. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andreia Cristina Pontarolo Lidoino, Geilson de Arruda Reis, Nilcéia Frausino da Silva Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.