Interactions and affectivity between teacher and student at distance learning
relationships between stay in studies at higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32847Keywords:
Interactions, Teacher, Student, Permanence, Distance educationAbstract
The study is part of the research “Ties, belonging and interactions between people - actions to minimize non-permanence in distance education”, developed at a large national university, in research and productivity. The objectives were to study how the most affective relationships, from interactions, using technological tools of Distance Education - EAD, build more durable relationships, with a view to staying in academic or corporate studies. In this study, as for data collection, the research is bibliographic and documentary and, as for the objectives, it is exploratory.
Downloads
References
ABED. Censo EAD 2017. Disponível em: http://www.abed.org.br/censoead2014/CensoEAD2014_portugues.pdf. Acesso em: 12 dez. 2018.
ABREU, Antônio Soares. A arte de argumentar gerenciando razão e emoção. São Paulo. Ateliê Editorial, 2012.
BASSO, Marcus Vinicius A.; MAÇADA, Débora L. Mathematikos: disposto a aprender. In: MORAES, Maria Cândida (org.). Educação a distância – fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/212. Acesso em: 22 dez. 2020.
BRASIL. Decreto Nº 9.057/2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. São Paulo: Biblioteca do Pensamento Moderno, 1976.
FAVERO, R. V. M.; FRANCO, S. Um estudo sobre a permanência e a evasão em educação a distância. Disponível em: http://www.ucb.br/prg/professores/germana/sbie2006-ws/artigos/favero-franco.pdf. Acesso em: 1 abr. 2016.
FRANÇA, Ana Shirley. Comunicação escrita nas empresas. São Paulo: GEN/Atlas, 2013.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000200002. Acesso: em 23 fev. 2016.
KOLB, DAVID A. Na aprendizagem experiencial. Disponível em: http://www.infed.org/biblio/b-explrn. Acesso em 18 abr. 2018.
LACERDA, F. K. D.; ESPÍNDOLA, R. M. Evasão na educação a distância: um estudo de caso Fundação Cecierj. EAD em foco, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 96-107, 2013.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Beltrand Brasil, 2000.
MUNHOZ, Antônio Siemsen. Tutoria em EAD: uma nova visão. Curitiba: Intersaberes, 2014.
NOT, Louis. As pedagogias do conhecimento. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.
OLIVEIRA, Jair Antonio. Polidez e identidade: a virtude do simulacro. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt . Acesso em: 11 fev. 2008.
PERRENOUD, Phillipe (org.) As Competências para Ensinar no Século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O Conceito de Identidade em Linguística. In: SIGNORINI, Inês (org.). Língua(gem) e Identidade. Campinas: Mercado das Letras, 2002.
RELATÓRIO de Normas do MEC sobre Educação a Distância 2007 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 15 maio 2017
TORI. Educação SEM distância – as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. Disponível em: http://pt.slideshare.net/romerotori/tori--educao-sem-distancia. Acesso em: 01 jun. 2018.
TUTORIA em ambiente virtual: da experiência à vivência. Disponível em: http://www.
humanitates.ucb.br/tutoria.htm. Acessado em: 3 mar. de 2016.
UNESCO. DELORS (org.) Educação – um tesouro a descobrir. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 10 maio 2016.
VALENTE, José A. Educação a distância no ensino superior: soluções e flexibilizações. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832003000100010. Acesso em: 10 abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Shirley de França Moraes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.