Specific scales to measure the school infrastructure of basic education
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32026Keywords:
School infrastructure, Basic education, Educational indexesAbstract
In order to guide public investment policies for Brazilian basic education, this study aimed to propose three specific school infrastructure scales for each of the education segments, identifying a minimum infrastructure for each of these school environments. Thus, the infrastructure of each segment was constitutively and operationally defined; estimation of item parameters; definition of levels and description of scales and descriptive analysis.
Downloads
References
ANDRADE, M. et al. Gênero e desempenho em matemática ao final do ensino médio: quais as relações? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, p. 77-95, jan./jun. 2003.
BAKER, F. The basics of item response theory. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, University of Wisconsin, 2001.
BEATON, A. E.; ALLEN, N. L. Interpreting scales through scale anchoring. Journal of Educational Statistics, v. 17, p. 191-204, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Secretaria de Educação das Unidades de Federação. Censo Escolar 2017. Brasília: MEC, 2018.
CASTRO, E. S. Análise da validade dos indicadores de infraestrutura escola brasileira. Estudo em andamento, na composição da tese. 2018
______. Estudo do resultado na Prova Brasil de 2011 das escolas com estudantes beneficiários do programa bolsa família. Brasília, 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional) – Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares, Universidade de Brasília, 2014.
CASTRO, E. S. et al. A série histórica da infraestrutura escolar brasileira. Estudo em andamento, na composição da tese. 2018
KARINO, C. A. Avaliação da igualdade, equidade e eficácia no sistema educacional brasileiro. 2016. 147 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações) – Universidade de Brasília. Brasília, 2016.
KOWALTOWSKI, D. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
NETO, J. J. S. et al. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013.
REYNOLDS, D. et al. Educational Effectiveness Research (EER): a state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, v. 25, n. 2, p. 197-230, 2014.
SAMEJIMA, F. A. Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika, v. 35, n. 1, p. 139, mar. 1970.
SAMMONS, P. et al. Key characteristics of effective schools: a review of school effectiveness research. London: Office for Standards in Education [OFSTED], 1995.
SASTRE, J. R. de S. O edifício escolar nas políticas públicas de educação: Rio Grande do Sul 1999–2006. 2010. 472 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
SOARES, J. F. O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. Revista Electronica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 2, n. 2, p. 83-104, jul./dez. 2004.
SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G. Desigualdades raciais no sistema brasileiro de educação básica. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 1, p. 147-165, jan./jun. 2003.
SOARES, J. F.; ANDRADE, R. J. Nível socioeconômico, qualidade e equidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, v. 14, n. 50, p. 107-126, jan./mar. 2006.