Educational challenges in pandemic times

strategies and achievements in remote teaching

Authors

  • Vanessa do Carmo Abreu Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Lucas Neiva da Silva Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Pierangelli Mantovani Gribel Escola Estadual Marieta Soares Teixeira
  • Raquel Benedito Fernandes Faculdades Integradas de Cataguases
  • Janaina Valverde Garcia Escola Estadual Marieta Soares Teixeira

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31623

Keywords:

Teaching, Collaborative management, Remote activities, Pandemic

Abstract

The present work is an experience report of the initiatives carried out by managers, teachers and specialists of the State School Marieta Soares Teixeira, from the city of Cataguases, Minas Gerais, whose main objective was to instigate the participation of students in remote activities, given the current suspension of face-to-face classes due to the COVID-19 pandemic. One of the main problems we found has been the low participation of students in remote activities, either due to difficulties in organizing a study routine, or due to lack of access to the internet or lack of concentration, anxiety, among other psychological and emotional problems. Thus, we have developed several strategies, such as dynamic and interactive video classes, an essay contest, virtual secret friend, online reading club, video conferences with a professional for helping to deal with psychological problems, among other strategies that have helped to motivate and encourage students and parents/guardians in these complicated and challenging times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa do Carmo Abreu, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui Graduação em Letras Português/Inglês (Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente é professora efetiva da disciplina de língua portuguesa na Escola Estadual Marieta Soares Teixeira, em Cataguases-MG.

Pierangelli Mantovani Gribel, Escola Estadual Marieta Soares Teixeira

Possui Graduação em Letras - Português/ Inglês (Licenciatura plena) pelas Faculdades Integradas de Cataguases - FIC e Pós-Graduação em Docência Superior pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel - FERP (Barra do Piraí-RJ). Atualmente é diretora eletiva da Escola Estadual Marieta Soares Teixeira - Cataguases, MG.

Raquel Benedito Fernandes, Faculdades Integradas de Cataguases

Possui Licenciatura em Pedagogia (habilitação em Supervisão Escolar) pelas Faculdades Integradas de Cataguases - FIC e Pós-Graduação em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco - UCB. Atualmente é Supervisora Pedagógica da Escola Estadual Marieta Soares Teixeira, em Cataguases-MG.

Janaina Valverde Garcia , Escola Estadual Marieta Soares Teixeira

Possui Graduação em Biologia pela Universidade de Franca e Especialização em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Atualmente é professora das disciplinas ciências e biologia na Escola Estadual Marieta Soares Teixeira, em Cataguases-MG.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2017.

BURGESS, Simon; SIEVERTSEN, Hans Henrik. Schools, skills, and learning: the impact of COVID-19 on education. VOX CEPR Policy Portal. Disponível em: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education. Acesso em: 9 jun. 2020.

CALDEIRA, Jeane dos Santos. Relação Professor-aluno: uma reflexão sobre a importância da afetividade no processo de ensino aprendizagem. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (XI EDUCERE), 11. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2013.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Informe Educação escolar em tempos de pandemia. 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1. Acesso em: 29 jul. 2020.

MACHADO, Patricia Lopes Pimenta. Educação em tempos de pandemia: o ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. a. 5, n. 6, v. 8, p. 58-68, jun. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tempos-de-pandemia. Acesso em: 10 jul. 2020.

MINAS GERAIS. Governo do Estado de. Documento orientador: regime especial de atividades não presenciais. v. 2. Belo Horizonte, jun. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1KYPDNsFqVKHnmYYgLgVGHWMKkyeMrNak/view. Acesso em: 15 ago. 2020.

MINAS GERAIS. Governo do Estado de. Subsecretaria de Desenvolvimento da Educação Básica. Ensino fundamental em tempo integral. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/19xKeqxNFCLee_Y02QW_MT5WmC5VyVUDP6isyQOgK_1E/edit. Acesso em: 15 ago. 2020.

OLIVEIRA, Francisco. O que é formação para a cidadania. Instituto Pólis de Estudos, Formação e Assessoria em Políticas Sociais. Disponível em: http://www.polis.org.br. Acesso em: 16 ago. 2020

VIEIRA, Sofia Lerche (Org.). Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

Published

2020-12-31

How to Cite

Abreu, V. do C., Silva, L. N. da, Gribel, P. M., Fernandes, R. B., & Garcia , J. V. (2020). Educational challenges in pandemic times: strategies and achievements in remote teaching . Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1371–1382. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31623