Educational challenges in pandemic times
strategies and achievements in remote teaching
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31623Keywords:
Teaching, Collaborative management, Remote activities, PandemicAbstract
The present work is an experience report of the initiatives carried out by managers, teachers and specialists of the State School Marieta Soares Teixeira, from the city of Cataguases, Minas Gerais, whose main objective was to instigate the participation of students in remote activities, given the current suspension of face-to-face classes due to the COVID-19 pandemic. One of the main problems we found has been the low participation of students in remote activities, either due to difficulties in organizing a study routine, or due to lack of access to the internet or lack of concentration, anxiety, among other psychological and emotional problems. Thus, we have developed several strategies, such as dynamic and interactive video classes, an essay contest, virtual secret friend, online reading club, video conferences with a professional for helping to deal with psychological problems, among other strategies that have helped to motivate and encourage students and parents/guardians in these complicated and challenging times.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2017.
BURGESS, Simon; SIEVERTSEN, Hans Henrik. Schools, skills, and learning: the impact of COVID-19 on education. VOX CEPR Policy Portal. Disponível em: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education. Acesso em: 9 jun. 2020.
CALDEIRA, Jeane dos Santos. Relação Professor-aluno: uma reflexão sobre a importância da afetividade no processo de ensino aprendizagem. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (XI EDUCERE), 11. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2013.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2016.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Informe Educação escolar em tempos de pandemia. 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1. Acesso em: 29 jul. 2020.
MACHADO, Patricia Lopes Pimenta. Educação em tempos de pandemia: o ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. a. 5, n. 6, v. 8, p. 58-68, jun. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tempos-de-pandemia. Acesso em: 10 jul. 2020.
MINAS GERAIS. Governo do Estado de. Documento orientador: regime especial de atividades não presenciais. v. 2. Belo Horizonte, jun. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1KYPDNsFqVKHnmYYgLgVGHWMKkyeMrNak/view. Acesso em: 15 ago. 2020.
MINAS GERAIS. Governo do Estado de. Subsecretaria de Desenvolvimento da Educação Básica. Ensino fundamental em tempo integral. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/19xKeqxNFCLee_Y02QW_MT5WmC5VyVUDP6isyQOgK_1E/edit. Acesso em: 15 ago. 2020.
OLIVEIRA, Francisco. O que é formação para a cidadania. Instituto Pólis de Estudos, Formação e Assessoria em Políticas Sociais. Disponível em: http://www.polis.org.br. Acesso em: 16 ago. 2020
VIEIRA, Sofia Lerche (Org.). Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.