Translation as an ally in teacher training and English language teaching

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.34019/2318-3446.2021.36254

Palabras clave:

tradução, ensino de língua inglesa, Letras - Inglês

Resumen

Until today, foreign language teaching (FL) and translation seem to be two immiscible fields, and mixing them is seen with stigma by a portion of teachers, students, and the community in general. This may result from beliefs repeated over the years, without a real questioning of the reasons that led to translations being abolished from the FL classroom. Thus, the purpose of this article is to present a brief theoretical overview of translation applied to the FL teaching (LIBERATTI, 2012), to then introduce the paths we followed in a workshop to undergrad students of the English Teaching Education Program at Universidade Estadual de Londrina in 2021 entitled The translation in the English language classroom: implications and applications. Thereby we sought to show future English Language teachers that translation can be an ally when it comes to FL teaching. In the end, we observed that students had demystified their beliefs regarding the use of translation in FL teaching, seeing it as an ally to their methods.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Elisângela Lorena Liberatti, UEL

Licenciada em Letras Inglês-Português (2013). Especialista em Língua Inglesa pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Mestre em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012) e Doutora em Estudos da Tradução pela mesma instituição. Professora colaboradora do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da Universidade Estadual de Londrina (Letras-Inglês). Tradutora no par-linguístico Inglês-Português (BR). Atua principalmente nas seguintes áreas: ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira, tradução e revisão de textos.

Citas

CADERNO Informativo 2019. 2019. Disponível em: <http://www.uel.br/col/lem/portal/pages/arquivos/CADERNO-DE-PROJETOS_2019.pdf>. Acesso em: 19 de outubro de 2021.

COOK, G. Language Teaching. In: BAKER, M. (ed.). Routledge Encyclopedia of Translation Studies, London – New York, Routledge, 1998, p. 117-120.

DUARTE, M. O. Aspectos conceituais da tradução. In: XI Simpósio Nacional e I Internacional de Letras e Linguística, 2008, Uberlândia/MG. XI Simpósio Nacional e I Internacional de Letras e Linguística. UBERL NDIA: EDUFU, p. 1787-1792, 2008.

FRANCO AIXELÁ, J. Itens culturais-específicos em tradução. Tradução Mayara Matsu Marinho e Roseni Silva. In-Traduções, Florianópolis, v. 5, n. 8, p. 185-218, 2013. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/intraducoes/article/viewFile/2119/2996. Acesso em: 25 de outubro de 2021.

GRILLI, M. Como ensinar línguas? Do método ao pós-método. Projekt (Curitiba), v. 57, p. 36-41, 2019.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. São Paulo: Editora Cultrix, 1999.

LEFFA, V. J. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988, p. 211-236.

LIBERATTI, E. A tradução na sala de aula de LE: (des)construindo conceitos. Entrepalavras, Fortaleza, ano 2, v. 2, n. 1, p. 175-187, jan./jul. 2012.

LIBERATTI, E. Traduzindo Histórias em Quadrinhos: proposta de Unidades Didáticas com enfoque funcionalista e com base em tarefas de tradução. 2017. 447 p. Tese (Doutorado em Estudos da Tradução) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181611>.

NEVES, F. Expressões idiomáticas, 2020. Disponível em: https://www.normaculta.com.br/expressoes-idiomaticas/. Acesso em: 17 de outubro de 2021.

SOUZA, J. P. D. Teorias da tradução: uma visão integrada. Revista de Letras, Fortaleza, v. 20, n. 1/2, p. 51-67, jan./dez. 1998.

SOUZA, J. P. D. Tradução e ensino de línguas. Revista do GELNE, ano 1, v. 1, p. 141-151, 1999.

Publicado

2022-02-16

Cómo citar

LIBERATTI, E. L. Translation as an ally in teacher training and English language teaching. Rónai – Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios, [S. l.], p. 91–116, 2022. DOI: 10.34019/2318-3446.2021.36254. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ronai/article/view/36254. Acesso em: 21 dic. 2024.

Número

Sección

Tradução Funcionalista: múltiplas perspectivas