Translation of “Solitary conversation: A Bakhtinian exploration of H. P. Lovecraft’s ‘Dagon’” by Isaac Aday

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2318-3446.2023.v11.41676

Keywords:

Dagon, Lovecraft, Polyphony, Mikhail Bakhtin

Abstract

This is a translation of the article titled "Solitary conversation: A Bakhtinian exploration of H. P. Lovecraft's 'Dagon'" by Isaac Aday. H. P. Lovecraft’s stories are often investigated for their ability to inculcate horror, and only rarely examined in terms of form, structure, and language. Breaking from this critical paradigm, the present paper engages Lovecraft’s classic tale ‘Dagon’ with Mikhail Bakhtin’s concept of “polyphony,” recognizing the solitary narrator not as one single voice, but rather multiple fully valid voices. In so doing, this piece arrives at a new understanding of dialogue and voice in Lovecraft’s writing which might influence how we read his other works, if not horror in general. Directions for future research are also included.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Weslley Ferreira de Araujo, UFGD

Graduado em Licenciatura em Letras - Habilitação Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2021). Atualmente é mestrando em Letras na Universidade Federal da Grande Dourados.

Paulo Custódio de Oliveira, UFGD

Pós-Doutor em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense. Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação e da Graduação em Letras da Universidade Federal da Grande Dourados. Líder do Grupo de Pesquisa InterArtes e Coordenador do LIAMI - Laboratório InterArtes de Mídia e Imagem. Editor da Raído - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da FACALE. Pesquisa a relação do artefato literário com os diferentes campos epistemológicos (Filosofia, História, Direito) e midiáticos (Pintura e Cinema)

Tiago Marques Luiz, UFU

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal da Grande Dourados (2009), especialização em Tradução de Inglês pela Universidade Gama Filho (2011), especialização em Semiótica e Análise do Discurso pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo (2023), Mestrado em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e Doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Uberlândia (2019).

References

ADAY, Isaac. Solitary Conversation: A Bakhtinian Exploration of H. P. Lovecraft’s “Dagon”. Lovecraft Annual, New York, n. 16, 2022, p. 62-74.

ANDERSON, J. A. Out of the Shadows: A Structuralist Approach to Understanding the Fiction of H. P. Lovecraft. Holicong: Wildside Press, 2011.

BAKHTIN, M. Problems of Dostoevsky’s Poetics. Ed. and tr. Caryl Emerson. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.

BERRUTI, M. ““Dagon”: Shipwreck to Nowhere.” Lovecraft Studies, West Warwick, n. 45, p. 1-9, 2005.

EVANS, T. “A Last Defense against the Dark: Folklore, Horror, and the Uses of Tradition in the Works of H. P. Lovecraft.” Journal of Folklore Research, v. 42, n. 1, p. 99–135, 2005.

GUARDE PAZ, C. “Race and War in the Lovecraft Mythos: A Philosophical Reflection.” Lovecraft Annual, n. 6, p. 3-35, 2012.

HANTKE, S. “From the Library of America to the Mountains of Madness: Recent Discourse on H. P. Lovecraft.” In: SIMMONS, D. (ed). New Critical Essays on H. P. Lovecraft. New York: Palgrave Macmillan, 2013, p. 135–56.

HARMAN, G. Weird Realism: Lovecraft and Philosophy. Winchester: Zero Books, 2012.

JOSHI, S. T. Why Michel Houellebecq is wrong about Lovecraft’s Racism. Lovecraft Annual, West Warwick, n. 12, p. 43-50, 2018.

LOVECRAFT, H. P. Dagon. In: JOSHI, S. T. (ed). H. P. Lovecraft Collected Fiction. A Variorum Edition, Volume 1: 1905–1925. New York: Hippocampus Press, 2015, p. 52–58.

PALINHOS, J. “Architectures of Madness: Lovecraft’s R’lyeh as Modernist Dystopia.” In: MONTEIRO, M.; KONG, M.; NETO, M. (eds). Utopia(s) - Worlds and Frontiers of the Imaginary. Boca Raton: CRC Press, 2017, p. 325–28.

PONZIO, A. Otherness, Intercorporeity, and Dialogism in Bakhtin’s Vision of the Text. Language and Semiotic Studies, Taipei, v. 2, n. 3, p. 1-17, 2016.

ROBINSON, C. The Abysmal Style of H. P. Lovecraft. In: ROSPIDE, M.; SORLIN, S. (eds). The Ethics and Poetics of Alterity: New Perspectives on Genre Literature. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015, p. 126-41.

SALONIA, J. Cosmic Maenads and the Music of Madness: Lovecraft’s Borrowings from the Greeks. Lovecraft Annual, West Warwick, n. 5, p. 91-101, 2011.

SIMMONS, David. “A Certain Resemblance: Abject Hybridity in H. P. Lovecraft’s Short Fiction.” In: SIMMONS, D. (ed). New Critical Essays on H. P. Lovecraft. New York: Palgrave Macmillan, 2013, p. 13-30.

WILLIAMS, S. “The Infinitude of the Shrieking Abysses”: Rooms, Wombs, Tombs, and the Hysterical Female Gothic in “The Dreams in the Witch House.” In: SIMMONS, D. (ed). New Critical Essays on H. P. Lovecraft. New York: Palgrave Macmillan, 2013, p. 55-72.

TRADUÇÕES CONSULTADAS PELOS TRADUTORES

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. 5 ed. revista. Tradução, notas e prefácio de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

LOVECRAFT, H. P. Dagon. In: LOVECRAFT, H. P. Lovecraft: Medo Clássico I. Tradução e notas de Ramon Mapa da Silva. Rio de Janeiro: Darkside Books, 2017, p. 21-27.

Published

2023-12-15

How to Cite

ARAUJO, W. F. de; OLIVEIRA, P. C. de; LUIZ, T. M. Translation of “Solitary conversation: A Bakhtinian exploration of H. P. Lovecraft’s ‘Dagon’” by Isaac Aday. Rónai – Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 57–70, 2023. DOI: 10.34019/2318-3446.2023.v11.41676. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ronai/article/view/41676. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Translations