School and Sustainable Financial Education in the early years of Elementary School
Keywords:
Sustainability, Didactic Engineerring, Theory of Didactic Situation, School Financial EducationAbstract
This article presents a segment of a doctoral research that explores the approach to financial and sustainable education in the early years of elementary school. The research methodology employed was didactic engineering, while the development of the educational product relied on the theory of didactic situations. The educational product, a didactic guide focused on financial and sustainable education, comprises five activities that cover topics such as the value of things, the origin of money, the distinction between essential and non-essential items, as well as ethics, economy, and sustainability. These activities were implemented with students aged 7 to 9 years in a public school in Duque de Caxias/RJ. The research validated the hypothesis that it is possible to address financial and sustainability themes with early elementary school students, demonstrating the feasibility and effectiveness of this pedagogical approach.
Downloads
Metrics
References
ALMOULOUD, S. A.; SILVA. M. J. F. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revista Eletrônica De Educação Matemática. v. 7, n. 2, 2012 Disponível em: (57) Engenharia didática: evolução e diversidade
Didactic engineering: evolution and diversity | Maria José Ferreira da Silva and Saddo A G Almouloud - Academia.edu acesso: 08 jul 2024
ALMOULOUD, S. A.; SILVA. M. J. F. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: UFPR, 2010.
ALMOULOUD, S. A.; SILVA. M. J. F. A Teoria das Situações Didáticas. São Paulo: PUC-SP, 2007.
ARTIGUE, M. Engenharia didática. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p.193-217.
BAUMAN, Z. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BAUMAN, Z. A Ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro, Zahar, 2011.
BAUMAN, Z. Ética pós-moderna. São Paulo: Paulus, 1997.
BRASIL. Estratégia Nacional De Educação Financeira (ENEF). Plano Diretor da ENEF. 2011. Disponível em: <http://www.vidaedinheiro.gov.br/Imagens/Plano %20Diretor%20ENEF.pdf> Acesso em: 08 jul 2024
BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didática da matemática In: Didáctica das matemáticas, Direção: Jean Brun. Coleção horizontes pedagógicos; Instituto Piaget, Lisboa, 1996.
BROUSSEAU, G. Introdução ao Estudo das Situações Didáticas: Conteúdos e Métodos de Ensino. São Paulo: Ática, 2008.
DANTAS, L. T., SANTOS, B. C. M., RODRIGUES, G. C., RODRIGUES, C. K. Educar E Cuidar: Uma Possibilidade De Ação Entre Finanças E Meio Ambiente. Ensino, Saude e Ambiente, v. 10, n. 1, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22409/resa2017.v10i1.a21249. Acesso em: 08 jul 2024.
MELO, D.; VIEIRA, G. S.; AZEVEDO, S. S.; PESSOA, C. Diálogos entre a educação financeira escolar e as diferentes áreas do conhecimento na BNCC do Ensino Fundamental. Em Teia – Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, v. 12, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250447/pdf_1#:~:text=Di%C3%A1logos%20entre%20a%20educa%C3%A7%C3%A3o%20financeira%20escolar%20e%20as,%3E%20v.%2012%2C%20n.%202%20%282021%29%20%3E%20Melo Acesso em: 08 jul 2024.
MENDONÇA, J. M.; PESSOA, C. A. Educação Financeira Escolar na Educação Infantil: materiais do educador e da criança. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 4, p. 1–25, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2907. Acesso em: 08 jul 2024.
PUCCINI, E. C. Matemática financeira. Projeto universidade aberta. 2007. Disponível em: Matemática Financeira e Análise de Investimentos - Vol. 1 - Canal CECIERJ. Acesso em: 24 jul 2024.
SANTOS, B. C. M.; OLIVEIRA, A. L. Educação Financeira Escolar e Sustentável: um guia didático para os anos iniciais do ensino fundamental. Tese de Doutorado profissional em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Campus Nilópolis, 2024.
SANTOS, B. C. M.; OLIVEIRA, A. L. Educação Financeira Escolar e Sustentável: práticas nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista de Produção Discente em Educação Matemática. São Paulo, v. 13, n. 1, p. 1-11, 2024. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pdemat/article/view/61922/45107. Acesso em: 24 jul 2024.
SANTOS, B. C. M. dos; MENEZES, A. M. de C.; RODRIGUES, C. K. Finanças é Assunto de Criança? Uma Proposta de Educação Financeira nos Anos Iniciais. Revista BOEM, Florianópolis, v. 4, n. 7, p. 101-115, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/8647. Acesso em: 08 jul 2024.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XI., Curitiba-PR, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/5940248-Um-programa-de-educacao-financeira-para-a-matematica-escolar-da-educacao-basica.html Acesso em: 08 jul 2024.