Apreensões Figurais e Materiais Manipuláveis na Resolução de Problemas de Geometria por Alunos do Oitavo Ano

Authors

Keywords:

Ensino e aprendizagem de Matemática, Ensino Fundamenta, Apreensão Figural, Resolução de Problemas, Materiais Manipuláveis

Abstract

This study investigates the possibilities of figural apprehension mobilized by 8th grade students when solving geometric problems. Based on Duval's theoretical framework that categorizes figural apprehensions into perceptual, discursive, sequential and operative, the research analyzes how these apprehensions are activated by the participants of a study developed in the school context. The data was collected during study sessions involving 19 students from a private school in São Paulo, using observations, written records, video and audio recordings, as well as problem-solving protocols. The results indicate the use of geometric figures and manipulable materials plays an important role in understanding and solving problems. Students who used these resources were able to explore many possibilities, develop strategies more effective and present accurate solutions. The concrete manipulation of figures, such as folding paper to visualize shapes and comparing areas, facilitated the practical application of mathematical concepts, corroborating the pedagogical practices indicated in the mathematics curriculum that encourage the creation and manipulation of concrete figures to enrich the learning experience.

 

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Author Biographies

Antônio Alexandre Aparecido da Silva, Colégio Domus

Doutor e Mestre em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo. Professor do Colégio Domus

Angelica da Fontoura Garcia Silva, Unopar

Doutora em Educação Matemática e professora do Programa de Pós graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Unopar

 

orcid https://orcid.org/0000-0002-2435-9240 

Maria Elisa Esteves Lopes Galvão, USP

Bacharel (1971), Mestre (1974) e Doutora (1984) em Matemática formada pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo. Atualmente é professora colaboradora aposentada junto ao Departamento de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo 

Ruy Cesar Pietropaolo, Unian

Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP e professor e coordenador do Programa de Pós graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo

References

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Published

2024-12-13

How to Cite

SILVA, A. A. A. da .; SILVA, A. da F. G.; GALVÃO, M. E. E. L. .; PIETROPAOLO, R. C. Apreensões Figurais e Materiais Manipuláveis na Resolução de Problemas de Geometria por Alunos do Oitavo Ano. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45417. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa