WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE

Authors

Keywords:

Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.

Abstract

The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions.

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Author Biographies

Antonia Thalia da Silva dos Santos, IFMA

Mestranda em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEduMat) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal do Maranhão (IFMA). Atualmente faz parte do Grupo de Pesquisa NIEMS (Núcleo de Investigações em Educação Matemática e Sociedade) do PPGEduMat/UFMS.  Lattes:http://lattes.cnpq.br/7235951289319709. ORCID:https://orcid.org/0009-0008-8740-1902.

Francisca Márcia Costa de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Mestra em História do Brasil pelo Programa de Pós-Graduação em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2931497013763179. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3856-1589. E-mail:francisca.souza@ifma.edu.br

Gabriella da Silva Mendes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS), e editora da Página de Divulgação Científica e História da Ciência: Meninas na Ciência. E-mail: gabiufrj1@gmail.com. lattes:http://lattes.cnpq.br/1421538301501842

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Published

2024-04-15

How to Cite

SANTOS, A. T. da S. dos; SOUZA, F. M. C. de; MENDES, G. da S. . WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080. Acesso em: 30 jun. 2024.