Relate Disjoint and Complementary Events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.38955

Keywords:

Probability, Disjoint and complementary events, Prospective teachers, Primary school

Abstract

The article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BATANERO, C. La comprensión de la probabilidad en los niños: ¿Qué podemos aprender de la investigación? In: FERNANDES, J. A.; CORREIA, P. F.; MRTINHO, M. H.; VISEU, F. (Eds.). ATAS DO III ENCONTRO DE PROBABILIDADES E ESTATÍSTICA NA ESCOLA, Braga, 2013. Proceedings… Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, 2013. p. 9-21.

BATANERO, C.; ÁLVAREZ, R. A.; HERNÁNDEZ, L. A. S.; GEA, M. M. S. El inicio del razonamiento probabilístico en educación infantil. PNA Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, Granada, v. 15, n. 4, p. 267-288, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

FERNANDES, J. A. Compreensão de futuros professores dos efeitos nas medidas de tendência central ao se acrescentar novos dados a um conjunto. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 71, p. 1825-1844, 2021.

FERNANDES, J. A. Intuições e aprendizagem de probabilidades: uma proposta de ensino de probabilidades no 9.º ano de escolaridade. Tese (Doutoramento em Educação – Metodologia do Ensino da Matemática), Universidade do Minho, Braga, 2000.

FERNANDES, J. A. Probabilidade de acontecimentos envolvendo aspetos lógicos. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 60, p. 172-190, 2018.

FERNANDES, J. A. Classificação, definição e formulação de acontecimentos disjuntos por futuros professores dos primeiros anos escolares. Revista de Educación Estadística, in press.

FERNANDES, J. A.; BARROS, P. M. Dificuldades de futuros professores do 1.º e 2.º ciclos em estocástica. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIBEM), 5, 2005, Porto. Anais... Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2005.

FERNANDES, J. A.; BARROS, P. M. Definir acontecimentos incompatíveis, complementares e independentes. Indagatio Didactica, Aveiro, v. 13, n. 1, p. 31-42, 2021.

FERNANDES, J. A.; FREITAS, A. Selection and Application of graphical and numerical statistical tools by prospective primary school teachers. Acta Scientiae, Canoas, v. 21, n. 6, p. 82-97, 2019.

FERNANDES, J. A.; GEA, M. M.; CORREIA, P. F. Definição de acontecimentos certos na extração de berlindes de um saco. Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 1, p. 83-100, 2016.

FISCHBEIN, E.; Gazit, A. Does the teaching of probability improve probabilistic intuitions? Educational Studies in Mathematics, Dordrecht, v. 15, n. 1, p. 1-24, 1984.

FISCHBEIN, E.; NELLO; M. S.; MARINO, M. S. Factors affecting probabilistic judgments in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, Dordrecht, v. 22, n. 6, p. 523-549, 1991.

GREEN., D. R. Probability concepts in 11-16 year old pupils. Centre for Advancement of Mathematical Education in Technology, Loughborough University of Technology, 1982.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA. Programa e Metas Curriculares de Matemática A. Lisboa: Autor, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais do Ensino Básico ─ Matemática. Lisboa, 2018.

MINISTERIO DE EDUCATIÓN, CULTURA Y DEPORTE. Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Madrid: Autor, 2014.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Princípios e normas para a Matemática escolar. Lisboa: Associação de Professores de Matemática e Instituto de Inovação Educacional, 2007.

NIKIFORIDOU, Z.; PANGE, J. The notions of chance and probabilities in preschoolers. Early Childhood Education Journal, Abingdon, v. 38, n 4, p. 305-311, 2010.

OLIVEIRA JÚNIOR, A. P.; NETO, D. F. B.; SAITO, S. Evaluating Independent and Mutually Exclusive Event Concepts in the Thinking of Higher Education Students, Acta Scientiae, Canoas, v. 24, n. 5, p. 27-53, 2022.

ORTIZ, J. J.; MOHAMEND, N. Conocimiento de futuros profesores sobre espacio muestral. Quadrante, Lisboa, v. 23, n. 2, 5-22, 2014.

Published

2023-05-29

How to Cite

FERNANDES, J. A.; OLIVEIRA JÚNIOR , A. P. Relate Disjoint and Complementary Events. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.38955. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955. Acesso em: 16 may. 2024.