Processos de produção de significados em uma sala de aula: feminismos, matemáticas, violências e produções outras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2022.v6.38734

Keywords:

Fundamentos da Matemática, Feminismo, ; Ensino e Aprendizagem de Matemática, Sistemas Lineares, Modelo dos Campos Semanticos

Abstract

In this paper we produce invitations with discussions in a mathematics classroom of the the course Foundations of Mathematics within a teacher education program in mathematics. Our aim is to analyze processes of both mathematical meaning production and violence meaning production, in a situation of interaction with in-service teachers on the course. We used as main reference the Model of Semantic Fields for data analysis, as well as dialogue with feminist theorists, such as Judith Butler, and decolonial discussions and attitudes. Our scenario is the mentioned course, specifically some classes and a discussion held in a WhattsApp group. Our main considerations are in the direction that it’s not possible to assume that mathematics exists separated from the use that we make of it. Instead, mathematics is constituted and constitutive of its uses, or, in other words, mathematics is socially performed, as we perform sex/gender. Thus, we engage a political project of a mathematics education in which we step away from the idea of content and move towards the notion of processes of meaning production. It can then be a pretext to discuss what really matters, life, in which mathematics should not be left aside, but rather be part of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de

Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Corpos Que Importam: os limites discursivos do" sexo". n-1 edições, 2020.

LINS, R. C. & Gimenez, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

LINS, R. C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V.(Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, p. 75-94, 1999.

__________The production of meaning for Algebra: a perspective based on a Theoreticall Model of Semantic Fields. In: SUTHERLAND, R. et al. Perspectives on School Algebra. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2001. p. 37-60.

__________O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al (Org.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Editora UNESP, p. 11-30, 2012.

MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E. On decoloniality: Concepts, analytics, praxis. Duke University Press, 2018.

PAULO, J. P. A. Compreendendo formação de professores no âmbito do Modelo dos Campos Semânticos. 2020. 296f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/191665

SILVA, A. M. Sobre a dinâmica da produção de significados para a Matemática. 2003. 244p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003. Disponível: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102156

VIANA, B. L. N; VIOLA DOS SANTOS, J. R.; PARO, J. C. MANIFESTO POR UMA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA FEMINISTA.. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Anais… Uberlândia (MG) Uberlândia, 2021. Disponível em: . Acesso em: 21/08/2022

Published

2022-12-10

How to Cite

VIANA, B. L. N. .; SANTOS, J. R. V. dos . Processos de produção de significados em uma sala de aula: feminismos, matemáticas, violências e produções outras. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 6, n. 1, 2022. DOI: 10.34019/2594-4673.2022.v6.38734. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38734. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

30 anos do Modelo dos Campos Semânticos e processos de ensino e de aprendizagem