Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.38654

Keywords:

Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.

Abstract

This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed. Links, 2009.

GITIRANA, Verônica; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça; MAGINA, Sandra e SPINILLO, Alina. Repensando Multiplicação e Divisão. Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2014.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MONTENEGRO, Juliana Azevedo. Identificação, conversão e tratamento de registros de representações semióticas auxiliando a aprendizagem de situações combinatórias. 2018. 448 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

MOREIRA, Marco Antonio. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em ensino de ciências. Porto Alegre. Vol. 7, n. 1 (jan./mar. 2002), p. 7-29, 2002.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. Cortez editora, 2017.

Vergnaud, G. (1993). Teoria dos campos conceituais. In Nasser, L. (Ed.) Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro. p. 1-26.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução Maria Lucia Faria Moro; revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. Curitiba: Editora da UFPR, 2009.

VERGNAUD, Gerárd. A Teoria dos Campos Conceptuais. In. BRUM, Jean, (org.) Didáctica das Matemáticas. Horizontes Pedagógicos, Lisboa, 1996.

ZANELLA, Marli Schmitt; BARROS, RM de O. Teoria dos campos conceituais: situações problemas da estrutura aditiva e multiplicativa de naturais. Curitiba: CRV, 2014.

Published

2023-04-03

How to Cite

LEÃO, A. da S.; SANTOS, R. A. dos .; PORTELA, L. N. dos R. . Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.38654. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654. Acesso em: 21 nov. 2024.