BASIC FUNCTION IDEAS:
evolution and pedagogical implications
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2022.v6.36268Keywords:
Função., Ideias básicas., Evolução., Conceito., Ensino Fundamental.Abstract
This study is an excerpt of a work from a master's thesis, which was carried out, at the time, from investigations that supported the theme Function. The problem that sustains it is linked to the understanding of this concept (Function) by elementary school students. We thought it pertinent, at the time, to investigate how the student deals with activities that contain the basic ideas of Function, so that the possibility of carrying out a project that favors the construction of his concept is verified. Currently, we follow-up on this topic in our PhD research, and now we are narrowing our interest in relation to the idea of generalization. It seems convenient, therefore, to present our notes from the past, since we resort to these ideas frequently. We use these points in our current research, now more focused on the aspects of regularity and generalization. Thus, the objective of this work was to perform a historical study about the basic ideas that make up the concept of Function. We also deal with the appropriate pedagogical implications that involve teaching and learning of this concept. For this, we made a bibliographic review from files available in the scientific literature. The analysis shows, in addition to the results of some researches dealing with the theme, that the evolution of the concept of Function was slow and that its records go back from Antiquity to the 20th century.
Downloads
Metrics
References
ALVARENGA, D.,,VALE, I. (2007). A exploração de problemas de padrão. Um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Quadrante, XV, 1, 27-55. Recuperado em: <http://www.ese.ipvc.pt/padroes/artigos/2007_11.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2011.
BOYER, C. B. História da Matemática. Trad. Elza Gomide. São Paulo: Edgard Blucher, 1986.
CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática. Lisboa: Gradiva, 2010.
CASTRO, K. Ideias e conceitos básicos de função no 7º ano do ensino fundamental: possibilidades e desafios. (2012) Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Universidade Severino Sombra. Vassouras, RJ, 2012.
CASTRO, K. O; RODRIGUES, C. K. O pensamento e o raciocínio algébrico no estudo de Função na educação básica. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2011, Recife. Anais eletrônicos... Recife: UFPE, 2011. Disponível em
<http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/XIIICIAEM/>. Acesso em: 23 out. 2011.
CHEVALLARD, Yves. Ostensifs et non-ostensifs dans l’activité mathématique. Disponivel em: <http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Ostensifs_et_non-ostensifs.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2017.
DOUADY, R. Enseignement de la dialectique OUTIL-OBJET et des JEUX DE CADRES em formation mathématique des professeurs d’école, 1993. Disponível em: <http://www.arpeme.fr/documents/1AC69D2A243B0037BC.pdf>. Acesso em: 28 jul. 2020
DOUADY, R. Jeux de cadre et dialectique ou til objet dans l’enseignement des mathématiques. Université de Paris VII. Paris. 1984.
DUVAL, R. Ver e Ensinar a Matemática de Outra Forma - entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. 1. ed. São Paulo: PROEM, 2011, 160p.
EVES, H. Introdução à história da matemática. Trad. Hygino H. Domingues. Campinas-SP: Unicamp, 2008.
GARBI, G. G. A Rainha das Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2010.
GUIMARÃES, R. S. Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função. São Carlos. 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas, Universidade Federal de São Carlos.
OLIVEIRA, N. Conceito de função: uma abordagem do processo ensino-aprendizagem.São Paulo, 1997. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
PAVAN, L. R. A mobilização das ideias básicas do conceito de função por crianças da 4ª série do ensino fundamental em situações-problema de estruturas aditivas e/ou multiplicativas. Maringá, 2010. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá.
PELHO, E. B. B. Introdução ao conceito de Função: a importância da compreensão das variáveis. São Paulo, 2003. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
RODRIGUES, M. U. Narrativas no ensino de funções por meio de investigações matemáticas. Rio Claro, 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista.
ROGALSKI, M. Quelques points sur l’histoire et l’epistemologiedes fonctions, pouvante clairer certain es questions didactiques sur leur enseignement. JIEM; IJSME. v.6(1), 2013.
SÁ et al. A construção do conceito de Função: alguns dados históricos. Traços, v.6, n.11, p. 123-140, ago, 2003.
SANTOS et al. A construção do conceito de Função no Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais eletrônicos... Recife: UFPE, 2004. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/files/viii/Index.htm>. Acesso em: 11 jul. 2011.
SOUZA, E.R.; DINIZ, M. I. S. V. Álgebra: das variáveis às equações e funções. São Paulo: CAEM/IME-USP, 2008.
TINOCO, L. A. A. (Coord.). Construindo o Conceito de Função. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática / UFRJ, 2009.
TRINDADE, J. A. O.; MORETTI, M. T. Uma relação entre a teoria histórico-cultural e a epistemologia histórico-crítica no ensino de Funções: a mediação. ZETETIKÉ. v.8, n. 13-14, p. 29-50, jan.dez. 2000.