Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2022.v6.36232

Keywords:

Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.

Abstract

This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BOROWSKY, H. G. A Atividade Orientadora de Ensino como princípio do Clube de Matemática. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 4, n. 2, p. 509-533, 25 set. 2020. https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57494.

CARAÇA, B. de J. Conceitos fundamentais da Matemática. 9. ed. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1989.

DAVIDOV, V. V. Tipos de generalización en la ensenanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.

DIAS, M. da S.; AMARAL, C. C. F. do. O conceito matemático de área na Atividade Orientadora de Ensino. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 4, n. 2, p. 460-482, 25 set. 2020. https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57491.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1978.

LABORDE, C. Duas utilizações complementares da dimensão social nas situações de aprendizado da Matemática. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOVXKAYA, I. (Org.). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista. Escolas russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 29-46.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à Teoria do Desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 14. ed. São Paulo: Ícone, 2016, p. 59-83.

LOPES, A. R. L.; BOROWSKY, H. G.; BINSFELD, C. D. O jogo como orientador da prática pedagógica nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Pesq., São Luís, v. 24, n. Especial, p. 176-191, set/dez, 2017. http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24n.especialp176-191.

MORETTI, V.D. O problema lógico-histórico: aprendizagem conceitual e formação de professores de Matemática. Poiésis, Tubarão. Número Especial, p. 29-44, jan/jun, 2014. http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v8e0201429-44.

MOURA, M. O. de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, ano II, no 12, 1996, p. 29-43.

MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S.; SOUZA, F. D. de; PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D. A Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. de (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016, p. 93-125.

MOURA, M. O. de; ARAUJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, [S. l.], v. 24, 2019. DOI: 10.26512/lc.v24i0.19817. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817. Acesso em: 25 jun. 2021.

MOURA, M. O.; SFORNI, M. S. de F.; ARAÚJO, E. S. Objetivação e apropriação de conhecimentos na atividade orientadora de ensino. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2011. https://doi.org/10.4025/tpe.v14i1.15674.

NÚÑEZ, I. B. Sistema de princípios didáticos derivados da teoria de Galperin, do enfoque histórico-cultural de Vygotsky e da teoria da atividade de Leontiev. In: NÚÑEZ, I. B. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009, p. 129-148.

POZEBON, S.; KLEIN, M.L.; NORO, I.M. Possibilidades para ensinar e aprender sobre volume e capacidade nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Vidya, v. 40, n. 2, p. 335-353, jul.-dez. 2020, Santa Maria-RS. https://doi.org/10.37781/vidya.v40i2.3344.

ROSA, J. E. da; DE MATOS, C. F. Atividade orientadora de ensino e proposição davydoviana na organização do ensino de Matemática. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 69-91, 23 maio 2018. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-4.

RUBTSOV, V. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOVXKAYA, I. (Org.). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista. Escolas russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criatividade na infância. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2022-04-05

How to Cite

BORGES CAETANO, D.; CEDRO, W. L. . Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática . Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 6, n. 1, 2022. DOI: 10.34019/2594-4673.2022.v6.36232. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232. Acesso em: 6 jul. 2024.