Contagem: minha experiência matemática na educação infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.34411

Keywords:

portugues

Abstract

This report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BATISTA, Aline Cleide. A mediação do diálogo e da reflexão na formação continuada na escola: dimensões do trabalho do coordenador pedagógico. In: LIMA, Maria Aldecy Rodrigues de; et al (Org.). Desafios da formação docente: 20 anos de Pedagogia em Cruzeiro do Sul. São Paulo: All Print, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Segunda versão revista. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://base nacional comum.mec.gov.br/documentos/bncc.2versao.revista.pdf. Acesso em 4 de mar. 2019.

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo Barreiras para a aprendizagem. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2002.

DANYLUK, O. S. Alfabetização Matemática: a escrita da linguagem matemática no processo de alfabetização. Tese (Doutorado) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1997.

DORNELES, Beatriz Vargas. Princípios de contagem: uma construção progressiva. In: SEMINÁRIO PESQUISA EM EDUCAÇÃO: Região Sul, 5., 2004, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2004. p. 1-12. CD-ROM.

GUATHIER, C.etal. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: EdUNIJUÍ, 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Coleção magistério 3° grau: Série formação do professor. Cortez, 1994.

LORENZATO, S. Para aprender Matemática. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008.Coleção Formação de Professores.

OECD. Sample Tasks from Pisa 2000 Assesment. Reading mathematical and scientific literacy, 2002.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 1976.

Published

2021-10-31

How to Cite

SOUZA, M. D. de L. . Contagem: minha experiência matemática na educação infantil. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 5, n. 1, 2021. DOI: 10.34019/2594-4673.2021.v5.34411. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Matemática para a Educação Infantil