Análise Comparativa entre Brasil e os Estados Unidos: O Problema de Gênero em Livros Didáticos de Matemática

Authors

  • Vanessa Neto UFMS
  • Weverton Ataide Pinheiro Indiana University Bloomington

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.33216

Keywords:

Livros didáticos. Matemática escolar. Estudos de Gênero. Brasil. Estados Unidos.

Abstract

Textbooks, which still are one of the most used tools in the mathematics classroom worldwide have a substantial impact in the production of students’ subjectivities. In this sense, despite research showing that there is a need in eliminating gender bias in mathematics textbooks, they still reproduce the portrayal of what it means to be a girl/woman or a boy/man in our current society. Therefore, this study provides a comparison between two of the most used 6th grade mathematics textbooks in Brazil and in the USA in order to unveil the ways gender subjects were presented. This analysis concluded that textbooks are still major tools to reproduce and create stereotyped gender positions for girls and boys, influencing in the creation of students’ subjectivities in both countries. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRINI, A., VASCONCELOS, M. J. Praticando matemática (4th ed. Vol. 6). São Paulo: Editora do Brasil, 2015.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
BUTLER, J. Deshacer el gênero. Barcelona: Paidos, 2006.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
CARTER, J. A., CUEVAS, G. J., DAY, R., MALLOY, C., KERSAINT, G., REYNOSA, M. E., ZIKE, D. Glencoe math: Built to the common core: Course 1. Colombus, OH: McGraw-Hill, 2015.
COLLANGE, M. S.; ALMEIDA, C. A. & AMORIM, A. C. Natureza em imagens de livros didáticos de Biologia do Ensino Médio. Revista da SBEnBio, n. 7, outubro/2014.
DOWLING, P. C. ‘A sociological analysis of school mathematics texts’. Educational Studies in Mathematics, 31, 389–415, 1996.
_______. The sociology of mathematics education: Mathematical myths, pedagogic texts. London: Falmer Press, 1998.
FAN, L., ZHU, Y., MIAO, Z. Textbook research in mathematics education: development status and directions. ZDM, 45(5), 633-646. doi:10.1007/s11858-013-0539-x, 2013.
FEDERICI, S. Mulheres e a caça as bruxas: da Idade Média aos dias atuais. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
FOUCAULT, M. Ditos e Escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2014.
HILLESHEIM, B. Trabalho doméstico: “O serviço de sempre”. In: STREY, M. N.; CABEDA, S. T. L.; PREHN, D. R.; Gênero e Cultura: Questões Contemporâneas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
LAQUEUR, T. W. Making sex: Body and gender from the Greeks to Freud. Harvard University Press, 1990.
NETO, V. F.; Livros Didáticos de Matemática para o Campo: Aqui também se aprende a ser Mãe. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2018, Foz do Iguaçú. Anais..., 2018.
NOSELLA, M. L. C. D. As Belas Mentiras: a ideologia subjacente aos textos didáticos. 4 ed. rev. e recomposta. São Paulo: Moraes, 1981.
PEÑALOZA, G; VALERO, P. Las ciencias naturales escolares y la fabricación del ciudadano católico en Colombia. Educação Unisinos. 20(1):3-13, 2016.
RIBEIRO, D. Lugar de fala. São Paulo, Polén, 2019.
RICHARD, N. Feminismo, Experiencia y Representacion. Revista Iberoamericana. Vol. LXII, Niums. 176-177, Julio-Diciembre. 1996.
ROMITO, P. Trabalho, maternidade e saúdes das mulheres: algumas notas metodológicas. In:
OLIVEIRA, E. M.; SCANOVE, L. (Orgs.). Trabalho, saúde e gênero na era da globalização. Goiânia: AB, 1997.
SCOTT, J. La citoyenne paradoxale. Lês féministes françaises et lês droits de l’homme. Paris: Albin Michel, 1998.
SILVA, M.A.; VALERO, P.; MANOEL, C. A. L. C.; BERTO, L. F. Brazilian High School Mathematics Textbooks and the Constitution of the Good Student Citizen. Acta Scientiae. Canoas – RS, v.20, n. 6, p.1701 -1801, 2018.
UNESCO. Eliminating gender bias in textbooks: Pushing for policy reforms that promote gender equity in education. Education for All Global Monitoring Report, 2015.
UNESCO. Textbooks pave the way to sustainable development. Global Education Monitoring Report, 2016.
VALERO, P. Human Capitals: School Mathematics and the Making of the Homus Oeconomicus. In: Journal of Urban Mathematics Education, v. 11, n. 1&2, 2018.

Published

2021-07-14

How to Cite

NETO, V.; PINHEIRO, W. A. . Análise Comparativa entre Brasil e os Estados Unidos: O Problema de Gênero em Livros Didáticos de Matemática. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 5, n. 1, 2021. DOI: 10.34019/2594-4673.2021.v5.33216. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/33216. Acesso em: 17 jul. 2024.