A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.31426

Keywords:

Vygotsky Theory, Objectification Theory, Vygotsky, Luis Radford, Mathematical Education

Abstract

From studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: FIORENTINI, D.; GARNICA, A. V. M.; BICUDO, M. A. V. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. cap. 2 e 4, p. 49-78, p. 101-114.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
JOENK, Inhelora Kretzschmar. Uma Introdução ao Pensamento de Vygotsky.. Revista Linhas. v.3; n.1, 01 - 12 (2002).

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio histórico. São Paulo, Editora Scipione, 2009.

MORETTI, Vanessa Dias; PANOSSIAN, Maria Lúcia; RADFORD, Luis; JIMÉNEZ, Roxy Leonor. Questões em torno da Teoria da Objetivação. Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 230-251, abr. 2018. Disponível em: http://www.luisradford.ca/pub/2018%20-%20Moretti%20et%20al.%20Questoes%20em%20torno%20da%20TO_Entrevista%20Radford.pdf. Acesso em: 21 jul. 2020.

RADFORD, Luis. A teoria da objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em educação matemática. In: MORETTI, Vanessa Dias; CEDRO, Wellington Lima (org.). Educação Matemática e a teoria histórico-cultural: um olhar sobre as pesquisas. Rio Grande do Sul: Mercado de Letras, 2017. Cap. 7. p. 229-261.

RADFORD, Luis. The theory of objectification and its place among sociocultural research in mathematics education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Rio Grande do Sul, v. 6, n. 2, p. 187-206, ago. 2016. Disponível em: http://www.luisradford.ca/pub/The%20Theory%20of%20Objectification%20and%20Sociocultural%20Research_Radford_Ripem_2016.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

RADFORD, Luis. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

SILVA, Claci Clair Röpke da; PORTO, Marcelo Duarte; MEDEIROS, Wilton de Araújo. A teoria Vygotskyana e a utilização das novas tecnologias no ensino aprendizagem: uma reflexão sobre o uso do celular. Revista online De Magistro de Filosofia. Ano X, no. 21, 1º. Semestre de 2017.

VYGOTSKY. L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2021-07-14

How to Cite

BATISTA, A. N. de S.; OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 5, n. 1, 2021. DOI: 10.34019/2594-4673.2021.v5.31426. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426. Acesso em: 17 jul. 2024.