Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27377Keywords:
Metodologias, Investigação, Ensino de Matemática, Práticas Investigativas, Diversidade CulturalAbstract
In this article I present notes and reflections that contribute to a debate about possible investigative modes of teaching that can be adopted in teaching practice in mathematics. The purpose of this paper is to propose the incorporation of meanings into the teaching and learning of school mathematics in the face of the cultural diversity in which the school and the classroom are situated and constituted in the 21st century, in the perspective of globalization of information. From the results of researches and teaching experiences in elementary, middle and high school, as well as in dissertation and thesis orientations, I consider the importance of betting on the potential of classroom interactions, subsidized by practices based on investigative methodologies that prioritize the direct action of students in the learning process.
Downloads
Metrics
References
FARIAS, C. A.; MENDES, I. A. As culturas são as marcas das sociedades humanas. In: MENDES, I. A.; FARIAS, C. A. (Org.). Práticas socioculturais e Educação Matemática. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2014, p. 15-48 (Col. Contextos da Ciência).
MARTINS, Amílcar (Coord.). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta, 2002.
MENDES, Iran Abreu; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Problematização de Práticas Socioculturais na Formação de Professores de Matemática. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 7, N° 2, p. 100-126, Maio/Ago 2017.
MENDES, Iran Abreu; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Problematization and Research as a Method of Teaching Mathematics. International Electronic Journal Of Mathematics Education. 2018, Vol. 13, No. 2, 41-55.
MENDES, Iran Abreu. Active Methodologies in Mathematical Education (AMME): Research, learning and sociointeraction in Mathematics classes. Impresso, 2018 (no prelo).
MENDES, Iran Abreu. The resarch as a principle for the teaching and learning of mathematics. In: http://www.sbem.com.br/ojs/index.php/ripem/article/view/54 (2013)
MENDES, Iran Abreu. Matemática e Investigação na sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. Editora Livraria da Física: São Paulo, 2009.
MIGUEL, A.; MENDES, I. A.. Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. ZDM Mathematics Education, 42, 381–392, 2010. https://doi.org/10.1007/s11858-010-0255-8
MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. saúde coletiva vol.13 suppl.2 Rio de Janeiro Dec. 2008.
MOLES, Abraham A. Sociodinâmica da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2012 (Coleção estudos,15).
SNOW, C. P. As duas culturas e uma segunda leitura. Trad. Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: EDUSP, 1995.
VERGANI, Teresa. A criatividade como destino: transdisciplinaridade, cultura e educação. (Org. Carlos Aldemir Farias, Iran Abreu Mendes, Maria da Conceição de Almeida). São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2009. (Col. Contextos da Ciência).
WATZLAWICK, Paul. A realidade inventada. Campinas: Editorial Psy II, 1994.