Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental

Authors

  • Luiza Palmira Freitas Botelho
  • Reginaldo Fernando Carneiro

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27376

Keywords:

História Infantil, Matemática, Anos Iniciais do Ensino Fundamental

Abstract

The use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CAMARGO, Milton. As centopeias e seus sapatinhos. São Paulo: Ática, 2009.
COLINS, Fábio; MACHADO, Arthur G.; GONÇALVES, Tadeu O. Alfabetização matemática e literatura infantil: possibilidades para uma prática integrada. Revista de Educação em Ciências e Matemática, Amazônia, v. 13, p. 75-84, 2016.
MACHADO, Nílson J. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. São Paulo: Cortez, 2011.
PASSOS, Cármen L. B.; ROMANATTO, Mauro C. A matemática na formação de professores dos anos iniciais: aspectos teóricos e metodológicos. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
SILVA, Adelmo C. Literatura infantil e a formação de conceitos matemáticos em crianças pequenas. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 17, p. 37-57, 2012.
SMOLE, Kátia C. S.; DINIZ, Maria I. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SMOLE, Kátia C. S. et al. Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil. 5. ed. São Paulo: Centro de Aperfeiçoamento do Ensino de Matemática - CAEM, 2004.
SOUZA, Ana Paula G.; CARNEIRO, Reginaldo F. Um ensaio teórico sobre literatura infantil e matemática: práticas de sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 231-257, 2015.
ZACARIAS, Eloísa; MORO, Maria Lucia F. A matemática das crianças pequenas e a literatura infantil. Educar, Curitiba, v. 25, p. 275-299, 2005.

Published

2019-03-14

How to Cite

BOTELHO, L. P. F. .; CARNEIRO, R. F. . Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 2, n. 2, 2019. DOI: 10.34019/2594-4673.2018.v2.27376. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376. Acesso em: 22 nov. 2024.