As reflexões teóricas e metodológicas produzidas em um grupo/comunidade sobre a utilização das TICs

Authors

  • Rosana Maria Mendes
  • Rosana Giaretta Sguerra Miskulin

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27375

Keywords:

Formação de Professores, Pibid, Comunidades de Prática, Tecnologia da Informação e Comunicação, Educação Matemática

Abstract

In this article we present how a group / community, formed by participants of the Institutional Program of Initiatives to Teaching Scholarship (Pibid) of the Federal University of Lavras (UFLA), planned, experimented, lived and reflected on the complexity of teaching and learning Mathematics with the mediation of technology. In this process, theoretical and methodological reflections on the use of ICTs in the process of teaching and learning Mathematics, seeking the negotiation of meanings carried out during an Extension Course (Modules I and II) on the use of ICTs in the process of
teaching and learning Mathematics. From the contact with the texts, participants could understand and make inferences about them, raising hypotheses and conjectures about their pedagogical, social and technical aspects and, from the results, sought to validate their thoughts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALRO, Helle. SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte, MG: Autentica, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOGDAN, Robert. BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
DENZIN, NORMAN K.; LINCOLN, YONNA S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução: Sandra Regina Netz. Porto Alegre:
Artmed, 2006.
DUARTE, Sinara. Por que utilizar o Software livre na educação? In: Viva o Linux, 2008. Disponível em: <http://www.vivaolinux.com.br/artigo/Por-que-utilizar-osoftware-livre-na-educacao>. Acesso em: 2 jan. 2011.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3 ed. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MENDES, Rosana Maria; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. A análise de conteúdo como uma metodologia. Caderno de Pesquisa, São Paulo , v. 47, n. 165, p. 1044-1066, set. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-
15742017000300013&lng=en&nrm=iso>. Accesso em 11 mar. 2019.
PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço. Porto Alegre, RS: Artemed Editora, 2002.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Inclusão digital, software livre e globalização contrahegemônica.
2003. Disponível em: <http://www.softwarelivre.gov.br/artigos/artigo_02/>. Acesso em: 17 jan. 2011.
WENGER, Etienne. Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós, 1998.
WENGER, E.; McDERMOTT, R.; SNYDER, M. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business School Press, 2002.

Published

2019-03-14

How to Cite

MENDES, R. M. .; MISKULIN, R. G. S. . As reflexões teóricas e metodológicas produzidas em um grupo/comunidade sobre a utilização das TICs. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 2, n. 2, 2019. DOI: 10.34019/2594-4673.2018.v2.27375. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27375. Acesso em: 7 jul. 2024.