Foley, soundscape and ubiquitous music in audiovisual creative processes

Authors

  • Thiago de Andrade Morandi Doutorando em Ciências Sociais / PUC Minas
  • Flávio Luiz Schiaovoni Professor Adjunto da Universidade Federal de São João del-Rei no Departamento de Computação atua como docente efetivo no Programa de Pós Graduação em Ciência da Computação (PPGCC) e no Programa Interdepartamental de Pós-Graduação Interdisciplinar em Artes, Urbanidades e Sustentabilidade (PIPAUS) https://orcid.org/0000-0002-0703-3089

DOI:

https://doi.org/10.34019/2525-7757.2021.v7.34385

Keywords:

Foley, soundscape, ubiquitous music, creative processes

Abstract

Sound in audiovisual productions is an essential element for films to have a greater impact and provide a relational aesthetic with their viewers. This brief study brings some surveys carried out in different videos that use the foley technique (1), soundscape (2) and ubiquitous music (3) as a creative process proposal. 1. Foley is a technique of making sound in the studio with sound effects related to human interaction with the world; 2. soundscape in literal translation is soundscape, Murray Schafer's concept, with diverse applications; 3. ubiquitous music is the creation of musical compositions using ubiquitous technological devices, this field of study is very similar to the way in which foley techniques and capture of soundscapes are made. We seek to bring in more detail each of these concepts and techniques adopted. As examples we bring some recent productions made in the last years and two artistic creations made by XXX in 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Luiz Schiaovoni, Professor Adjunto da Universidade Federal de São João del-Rei no Departamento de Computação atua como docente efetivo no Programa de Pós Graduação em Ciência da Computação (PPGCC) e no Programa Interdepartamental de Pós-Graduação Interdisciplinar em Artes, Urbanidades e Sustentabilidade (PIPAUS)

Professor Adjunto da Universidade Federal de São João del-Rei no Departamento de Computação atua como docente efetivo no Programa de Pós Graduação em Ciência da Computação (PPGCC) e no Programa Interdepartamental de Pós-Graduação Interdisciplinar em Artes, Urbanidades e Sustentabilidade (PIPAUS) desta mesma instituição onde coordena o ALICE (Arts Lab in Interface, Computers, and Else) e o Grupo de Arte Colaborativa Orchidea (Orchestra of Ideas). Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Maringá (1999), especialização em Desenvolvimento para WEB pela Universidade Estadual de Maringá (2004), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Maringá na Área de Engenharia de Software e Ambientes Distribuídos de Desenvolvimento de Software (2007) e doutorado em Ciências da Computação pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo na Área de Computação Musical (2013). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Computação Musical, Arte Digital, Software Livre e Música ubíqua atuando principalmente nos temas: Música em rede, Web Art, Ambiente Musical em rede, Ambientes de programação musical, Performance musical em rede e Comunicação musical síncrona. É pai do Teodoro (03/09/2016) e do Joaquim (24/01/2020).

Published

2021-12-14

Issue

Section

Artigos