https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/issue/feed Revista Nava 2025-07-28T13:18:14+00:00 Revista Nava revista.nava@ufjf.br Open Journal Systems <p>A Revista Nava promove a publicação científica e interdisciplinar de artigos, ensaios, resenhas, traduções e entrevistas, assim como experimentações sonoras, ensaios visuais e demais formas de difusão de pesquisas que abrangem as áreas de artes, cinema, audiovisual, música, moda, design e assuntos correlatos. Criada em 2015, a<span class="s1"> revista é um periódico semestral do Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora. Seu título é uma homenagem ao escritor e memorialista Pedro Nava, nascido em Juiz de Fora.</span></p> https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47611 Anna Bella Geiger - Entre variáveis e memórias 2025-02-26T18:49:51+00:00 Rachel Souza rpksouza@gmail.com <p>A entrevista com Anna Bella Geiger, renomada artista brasileira, visou avaliar como sua produção ao longo dos anos toca em temas importantes como a geografia crítica, a estetização de ferramentas geográficas e políticas e o lançamento de seu primeiro livro de artista, com a compilação de obras já existentes e as desenvolvidas especialmente para a referida publicação. Através de uma interação muito próxima, a artista ofereceu um resumo de suas motivações e, o contexto histórico, ao criar suas obras.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Rachel Souza https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/49598 Dossiê “Fazer roupa: práticas que produzem a moda" 2025-07-28T01:20:59+00:00 Débora Pinguello Morgado deborapmorgado@ufjf.br Franciele Menegucci franciele_menegucci@yahoo.com.br <p>Dossiê temático “Fazer roupa: práticas que produzem a moda"</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Débora Pinguello Morgado, Franciele Menegucci https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/49016 Apresentação dossiê "Fazer roupa: práticas que produzem a moda" 2025-06-04T12:05:48+00:00 Débora Pinguello Morgado deborapmorgado@ufjf.br Franciele Menegucci franmenegucci@uel.br <p>Apresentação dossiê "Fazer roupa: práticas que produzem a moda"</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Débora Pinguello Morgado , Franciele Menegucci https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/48935 Tradução - Fazer como Saber: Epistemologia e Técnica na Criação Manual 2025-05-28T15:16:50+00:00 Ulrich Lehmann lehmannu@newschool.edu Luísa Moraes Friaça Silva luisa.friaca@design.ufjf.br Jonathan Luís Hipólito Ferreira jonathanlhf@gmail.com <p>O ensaio emprega o cânone ortodoxo dos discursos filosóficos para investigar a relação entre episteme e techne. Postulados platônicos e aristotélicos são usados para traçar os entendimentos históricos da conexão entre saber e fazer no desenvolvimento e na execução de um ofício. A metáfora da tecelagem - fundamental no discurso platônico - é empregada como fio condutor da discussão; essa metáfora também é empregada para orientar a aplicação da episteme e da techne à produção têxtil, em particular por meio de uma análise estrutural dos tecidos plissados usados por Mariano Fortuny e Issey Miyake.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Ulrich Lehmann ; Luísa Moraes Friaça Silva, Jonathan Luís Hipólito Ferreira https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47387 Artigo - Mapa do mercado da moda fluminense: histórias de mulheres trabalhadoras (1830-1840) 2025-02-28T12:24:32+00:00 Laura Junqueira de Mello Reis laurajunqueiramreis@gmail.com <p>The objective of this paper is to present the fashion market as a field of work used by many women to become economically independent.&nbsp; We have developed a “map of the fashion market in Rio de Janeiro” using the prosopographic methodology and the <em>Qgis</em> tool to help us with the geographical and social configuration that will be showing in this paper. The period of this research is limited to two decades (1830-1840) as a way of better understanding this field and delimiting the labor, gender, class and race relations present in the universe of fashion work during the period.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Laura Junqueira de Mello Reis https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47419 Artigo - O Vestuário Litúrgico como Fonte Documental e Objeto Museológico do Museu Histórico de Londrina 2025-02-28T12:27:32+00:00 Daniele Caroline Antunes daniele.caroline.antunes@gmail.com Angelita Marques Visalli visalli@uel.br <p><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">The</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/article"><span style="font-weight: 400;">article</span></a><span style="font-weight: 400;"> investigates </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/liturgical"><span style="font-weight: 400;">liturgical</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/clothing"><span style="font-weight: 400;">clothing</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/as"><span style="font-weight: 400;">as</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/a"><span style="font-weight: 400;">a</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/documentary"><span style="font-weight: 400;">documentary</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a><span style="font-weight: 400;"> museological </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/source"><span style="font-weight: 400;">source</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">in</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a><span style="font-weight: 400;"> xxx, highlighting </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/its"><span style="font-weight: 400;">its</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/acquisition"><span style="font-weight: 400;">acquisition</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/preservation"><span style="font-weight: 400;">preservation</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a><span style="font-weight: 400;"> resignification. </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/through"><span style="font-weight: 400;">Through</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/a"><span style="font-weight: 400;">a</span></a><span style="font-weight: 400;"> museological </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/historical"><span style="font-weight: 400;">historical</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/approach"><span style="font-weight: 400;">approach</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/process"><span style="font-weight: 400;">process</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a><span style="font-weight: 400;"> musealization </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/catholic"><span style="font-weight: 400;">Catholic</span></a><span style="font-weight: 400;"> garments donated </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/to"><span style="font-weight: 400;">to</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/institution"><span style="font-weight: 400;">institution</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/is"><span style="font-weight: 400;">is</span></a><span style="font-weight: 400;"> analyzed, emphasizing </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/their"><span style="font-weight: 400;">their</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/transformation"><span style="font-weight: 400;">transformation</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/from"><span style="font-weight: 400;">from</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/an"><span style="font-weight: 400;">an</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/object"><span style="font-weight: 400;">object</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/ritual"><span style="font-weight: 400;">ritual</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/use"><span style="font-weight: 400;">use</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/to"><span style="font-weight: 400;">to</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/a"><span style="font-weight: 400;">a</span></a><span style="font-weight: 400;"> historical </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/document"><span style="font-weight: 400;">document</span></a><span style="font-weight: 400;">. </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">The</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/study"><span style="font-weight: 400;">study</span></a><span style="font-weight: 400;"> presents </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a><span style="font-weight: 400;"> stages </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/this"><span style="font-weight: 400;">this</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/process"><span style="font-weight: 400;">process</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/including"><span style="font-weight: 400;">including</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/research"><span style="font-weight: 400;">research</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/conservation"><span style="font-weight: 400;">conservation</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/documentation"><span style="font-weight: 400;">documentation</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/exhibition"><span style="font-weight: 400;">exhibition</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/as"><span style="font-weight: 400;">as</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/well"><span style="font-weight: 400;">well</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/as"><span style="font-weight: 400;">as</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/role"><span style="font-weight: 400;">role</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/these"><span style="font-weight: 400;">these</span></a><span style="font-weight: 400;"> garments </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">in</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a><span style="font-weight: 400;"> construction </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/city"><span style="font-weight: 400;">city</span></a><span style="font-weight: 400;">'</span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/s"><span style="font-weight: 400;">s</span></a><span style="font-weight: 400;"> collective </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/memory"><span style="font-weight: 400;">memory</span></a><span style="font-weight: 400;">. </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">In</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/addition"><span style="font-weight: 400;">addition</span></a><span style="font-weight: 400;">, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/analysis"><span style="font-weight: 400;">analysis</span></a><span style="font-weight: 400;"> highlights </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/importance"><span style="font-weight: 400;">importance</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/clothing"><span style="font-weight: 400;">clothing</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">in</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a><span style="font-weight: 400;"> museological context, evidencing </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/its"><span style="font-weight: 400;">its</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/communicative"><span style="font-weight: 400;">communicative</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/symbolic"><span style="font-weight: 400;">symbolic</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/potential"><span style="font-weight: 400;">potential</span></a><span style="font-weight: 400;">. </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">The</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/current"><span style="font-weight: 400;">current</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/exhibition"><span style="font-weight: 400;">exhibition</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a><span style="font-weight: 400;"> robes </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/is"><span style="font-weight: 400;">is</span></a><span style="font-weight: 400;"> examined </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">in</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/light"><span style="font-weight: 400;">light</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/collection"><span style="font-weight: 400;">collection</span></a><span style="font-weight: 400;"> policies </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a><span style="font-weight: 400;"> curatorial changes, </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/which"><span style="font-weight: 400;">which</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/have"><span style="font-weight: 400;">have</span></a><span style="font-weight: 400;"> broadened </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/representation"><span style="font-weight: 400;">representation</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/different"><span style="font-weight: 400;">different</span></a><span style="font-weight: 400;"> religions </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a><span style="font-weight: 400;"> cultures. </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">The</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/study"><span style="font-weight: 400;">study</span></a><span style="font-weight: 400;"> reinforces </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/relevance"><span style="font-weight: 400;">relevance</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/clothing"><span style="font-weight: 400;">clothing</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/as"><span style="font-weight: 400;">as</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/an"><span style="font-weight: 400;">an</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/element"><span style="font-weight: 400;">element</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/historical"><span style="font-weight: 400;">historical</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/record"><span style="font-weight: 400;">record</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/and"><span style="font-weight: 400;">and</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/cultural"><span style="font-weight: 400;">cultural</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/heritage"><span style="font-weight: 400;">heritage</span></a><span style="font-weight: 400;">, contributing </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/to"><span style="font-weight: 400;">to</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/debate"><span style="font-weight: 400;">debate</span></a><span style="font-weight: 400;"> on </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/the"><span style="font-weight: 400;">the</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/preservation"><span style="font-weight: 400;">preservation</span></a> <a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/of"><span style="font-weight: 400;">of</span></a><span style="font-weight: 400;"> materiality </span><a href="https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/in"><span style="font-weight: 400;">in</span></a><span style="font-weight: 400;"> museums.</span></p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Daniele Caroline Antunes, Angelita Marques Visalli https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47436 Artigo - Carnaval, Estamparia e Representatividade: A Ala Exus Contemporâneos no Carnaval da Grande Rio em 2022 2025-03-08T14:50:13+00:00 Erica Huebra da Silva ericahuebra@gmail.com Madson Luis Gomes de Oliveira madsonluis@eba.ufrj.br <p class="p1">This article analyzes the visual and conceptual impact of the "Exus Contemporâneos" wing, part of the samba school's storyline <em>“Fala, Majeté: Sete Chaves de Exu”</em>, which led Acadêmicos do Grande Rio to win the 2022 Carnival championship. The research highlights the role of textile prints in carnival costumes as a tool for visual storytelling and cultural re-signification. The work of Antônio Gonzaga and Leonardo Bora is presented as a case study in which design is intertwined with artistic expression, incorporating references from urban art and Jean-Michel Basquiat’s aesthetics. The visual construction of the costume is explored through the lens of cultural hybridity, illustrating how Exu is represented in the arts, fashion, and popular imagination. The analysis of the prints reveals the intentional use of symbols, colors, and textures that interact with the storyline and reinforce its political message, demonstrating how Carnival continuously reinvents itself while remaining a space for resistance, creativity, and identity affirmation.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Erica Huebra da Silva, Madson Luis Gomes de Oliveira https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47135 Artigo - Os desafios das mulheres trans e travestis relacionados ao conforto/ desconforto no vestuário 2025-03-18T18:48:30+00:00 Onnara Gomes onnara.custodio@unesp.br Marizilda Menezes marizilda.menezes@unesp.br <p>Clothing must meet the demands and desires of the user, considering their capabilities and <br>limitations, and one of these needs is comfort, which involves several dimensions. There is a lack of fashion <br>products accessible to transgender people, specifically trans women and transvestites, who face many <br>challenges in finding clothes that fit their bodies. This study sought to understand the main difficulties trans <br>women and transvestites face in relation to clothing. This is an exploratory and descriptive research, with <br>a qualitative approach. In-depth online interviews were conducted with two trans women, based on a semistructured questionnaire. The results show that fashion needs to expand its clothing offering, making it <br>more inclusive, since it is fundamental in the expression and affirmation of gender. The clothing industry <br>needs to welcome these diverse bodies and identities, which deviate from traditional standards, and improve <br>its models, to encompass aspects related to the comfort/discomfort of trans women and transvestites, thus <br>reconciling functionality and aesthetics.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Onnara Custódio Gomes, Marizilda dos Santos Menezes https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47481 Counternormative Aesthetic In Contemporary Fashion Design 2025-02-25T11:51:12+00:00 Fellipe Cardoso da Silva fellipe.c.silva@unesp.br Mônica Cristina de Moura monica.moura@unesp.br <p><em>This article aims to analyze how fashion design can promote a counter-normative aesthetic to hegemonic notions of gender. The search for a qualitative approach involves as main theoretical references: Butler (1990) referring to the cultural matrix of gender intelligibility, Lauretis (1994) as the approach of gender as a technology capable of guaranteeing normative structures, Moura (2018) with an issue of the Sensitive in contemporary design and Portinari (2017) when discussing the queer agency focused on design. The analysis was based on a documentary research on the fashion creation of the designer Victor Sinistra. In conclusion, it is noted that the tensions arise from the designer's own sensitivity so that his creation breaks with the normalizing notions disseminated in the aesthetics of contemporary fashion design.</em></p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Fellipe Cardoso da Silva, Mônica Moura https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/46923 Artificial discourses in fashion 2025-03-19T21:35:21+00:00 Ítalo José de Medeiros Dantas italodantasdesign@hotmail.com Fernanda Ribeiro guriasdo73@gmail.com Glauber Soares Júnior glaubersoares196@hotmail.com Claudia Schemes claudias@feevale.br Marcelo Curth marcelocurth@feevale.br <p>Generative artificial intelligence (GAI) systems have become an active integral part of the daily reality of part of the world’s population, influenced by their potential and speed of production and response. In this sense, such digital artifacts can produce everything from complete text to realistic images of famous people in different situations, including advertisements. This essay proposes an analysis of how IAG operates discourses in the advertising communication of a fashion brand, based on the study of the “Sunset Dream” campaign by the Mango brand. On a theoretical-methodological basis, we adopted Foucault (2008) aiming to understand the potential of IAG as a power mechanism that regulates and directs the meanings produced in fashion. The results indicate that the advertising campaign analyzed reflects three central discursive dimensions: (i) the maintenance of predominant aesthetic and sociocultural standards, (ii) the modification of elements in response to changes in consumer preferences and (iii) the creation of new discourses – within the context of the brand – linked to the technological innovation. We conclude that GAI, while reinforcing existing norms, has the potential to reorganize narratives, shaping perceptions of style and identity in the fashion system.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Ítalo José de Medeiros Dantas, Fernanda Ribeiro, Glauber Soares Júnior, Claudia Schemes, Marcelo Curth https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47009 Artigo - A produção de algodão no Brasil: o projeto (Ilu)miara e o cultivo orgânico como prática sustentável para o desenvolvimento de vestuário e moda 2025-03-11T12:31:42+00:00 Shaiane Carla Gaboardi shaiane_carla@hotmail.com Jailson Oliveira Sousa jailson.designmoda@outlook.com <p>O artigo explora a produção de algodão no Brasil, com ênfase no cultivo orgânico como uma prática sustentável para desenvolvimento de vestuário e moda. Apesar da liderança global na produção, desafios como o uso excessivo de agrotóxicos incentivam transições para métodos mais sustentáveis. Entender a dinâmica da produção do algodão convencional e orgânico no Brasil e sua demanda pela indústria têxtil e como a indústria usa para fazer moda é o objetivo central do artigo. Para tanto, os procedimentos metodológicos basearam-se em revisão bibliográfica, análise de dados secundários e entrevista em uma empresa catarinense envolvida em uma iniciativa que promove o cultivo de algodão orgânico no estado da Paraíba. A pesquisa destaca a importância de equilibrar benefícios econômicos, responsabilidade social, preservação ambiental na transição para o algodão orgânico bem como o desenvolvimento de peças do vestuário com práticas cada vez mais sustentáveis para produção de uma moda mais consciente com as questões ambientais.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Shaiane Carla Gaboardi, Jailson Oliveira Sousa https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47472 Artigo - Tingimento Natural e a Biodiversidade Brasileira: Desafios e Oportunidades, uma revisão sistemática 2025-03-19T21:42:17+00:00 Maibe Maroccolo maibemaroccolo@gmail.com Joanette Costa Formiga Cavaco maibemaroccolo@gmail.com Breno Tenório Ramalho de Abreu maibemaroccolo@gmail.com Dianne Magalhães Viana maibemaroccolo@gmail.com <p><em>The present article conducted a systematic review on natural dyeing and its potential within the context of Brazilian biodiversity. The study explored the use of dye plants by traditional communities, highlighting the revival of ancestral knowledge and its contributions to sustainability in the textile industry. The methodology involved analyzing indexed publications from the Scopus, Web of Science, SciELO, and Google Scholar databases, applying rigorous selection and data analysis criteria. The results indicated that natural dyeing offers significant environmental and cultural advantages, reducing the chemical impact of conventional textile production and promoting the appreciation of artisanal practices. However, challenges such as the scarcity of cultivated dye plant species, difficulties in scaling production, and the lack of public policies to support the sector were identified as barriers to its growth. The research concludes that fostering natural dyeing in Brazil requires multidisciplinary efforts and investments in research and innovation to establish its large-scale application in sustainable design</em></p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Maibe Maroccolo, Joanette Costa Formiga Cavaco, Breno Tenório Ramalho de Abreu, Dianne Magalhães Viana https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47456 Artigo - Wearable art e o sistema-moda enquanto produção de subjetividade 2025-02-18T13:55:19+00:00 ELISA BUENO er.bueno@unesp.br Júlia Lasry Benchimol Lanza julia.lasry@unesp.br Joedy Luciana Barros Marins Bamonte joedy.bamonte@unesp.br <p>O artigo tem como objetivo explorar o potencial do movimento wearable art enquanto modelo de confecção de vestuário que promove a produção subjetiva. É pontuada a localização do objeto-roupa enquanto produto da cultura material e, portanto, ferramenta para o atendimento de necessidades humanas com base em Castilho (2009) e Squicciarino (1990). Também é observado o desvio de suas funções primárias devido ao alinhamento da moda ao sistema capitalista de produção, dentro de uma perspectiva pós-moderna (Bauman, 2021; Svendsen, 2010). Um breve panorama das inciativas contrárias ao modelo hegemônico de produção é apresentado, tendo em vista a exposição de linhas de pensamento alternativas, às quais a wearable art pode ser associada (Fletcher; Grose, 2011; Giwilt, 2020). São expostas as raízes históricas do movimento, bem como suas formas de manifestação. Por fim, discute-se em que medida a prática da artwear promove a produção de subjetividade, tanto do ponto de vista daquele que produz, quanto daquele que veste a peça.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 ELISA BUENO, Júlia Lasry Benchimol Lanza, Joedy Luciana Barros Marins Bamonte https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/46462 Artigo - Arte e posicionamento estético-político em Thereza Simões e Cybèle Varela (1965-1970) 2025-03-08T13:57:49+00:00 Tamara Silva Chagas tamara.chagas1@gmail.com <p>A arte de vanguarda brasileira dos anos 1960 teve o mérito de trazer à tona o experimentalismo estético afinado a questões de natureza social, articulando a prática e o discurso em torno dos neorrealismos ao comprometimento político. Isso se deu num contexto marcado, de um lado, por importantes transformações comportamentais de caráter progressista. De outro, por radical repressão imposta pela Ditadura Civil-Militar Brasileira. Nessa conjuntura, em meados daquela década, surgiram duas jovens artistas: Thereza Simões (1941-) e Cybèle Varela (1943-). Suas obras, apesar do diálogo com os neorrealismos internacionais, agregaram a estes a especificidade política e tropicalista brasileira. Somaram, assim, ao uso de técnicas e procedimentos novos, uma crítica corajosa ao establishment opressivo da ditadura, suportada por uma sociedade de consumo incipiente no Brasil, mas poderosa o bastante para legitimar o governo autoritário e inculcar passividade e alienação nos sujeitos.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Tamara Silva Chagas https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/47627 Resenha - Entre Deusas e Bofetões: a costura em viés da moda invisível 2025-02-28T00:27:50+00:00 Ana Carolina Acom ana.acom@unioeste.br <p>Esta é a resenha do livro Moda: uma trama filosófica, de Guido Conrado (2024). A obra questiona os limites entre arte, consumo e política em alguns desdobres do capitalismo semiótico da era de consumo que vivemos. Articulando moda, ativismo e filosofia com humor e crítica, Conrado pensa a grife Daspu como uma marca de moda que nasce de modo explosivo, ainda que não tenha um produto, uma espécie de acontecimento estético e social. A resenha traz as provocações em filosofia da moda e cultura material despertadas pela leitura da obra. Desta forma, a investigação adentra temas como moda, linguagem, consumo simbólico e ações político-estéticas. A Daspu, emerge como trocadilho com a grife de luxo Daslu, usando a ironia, traz uma ruptura nos regimes estéticos tradicionais, expondo o poder das marcas imateriais e sua potência semiótica. Mais que vestuário, a Daspu, vinculada originalmente a ONG de prostitutas, Davida, encarna a luta por visibilidade de corpos marginalizados, como as trabalhadoras sexuais.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Ana Carolina Acom https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/49600 Autora Arte da Capa 2025-07-28T02:28:42+00:00 Ana Beatriz de Oliveira Maximiano anabeatrizdeo@gmail.com <p>Informações e fotos do portfólio da autora Ana Beatriz de Oliveira Maximiano, responsável pela arte da capa da edição 17 da Revista NAVA.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Ana Beatriz de Oliveira Maximiano https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/48790 Editorial 2025-05-15T20:58:46+00:00 Felipe Muanis felipe.muanis@ufjf.br 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Felipe Muanis