The cultural identity of the diasporic subject in Um defeito de cor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-0836.2022.v26.37357

Abstract

Diasporic subjects undergo an identity reconfiguration resulting from cultural exchanges. Based on theories about identity and, in particular, on the concept of cultural identity, this study proposes the analysis of the novel Um Defeito de Cor, by Ana Maria Gonçalves, whose protagonist is an ex-slave, who was captured as a child in the Dahomey is sent to Brazil. This novel can be considered as a neo-slave narrative, as defined by Ashraf Rushdy (1999), that is, a contemporary narrative that adopts some strategies from the first reports of former slaves, but brings up issues that resonate in today's world.

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Author Biographies

Gabriella Gargalhão Antunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestranda em Estudos Literários pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UERJ. Bolsista FAPERJ.

Shirley de Souza Gomes Carreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Literatura Comparada. Professora Adjunta da UERJ. Como ensaísta, tem trabalhos publicados em livros e periódicos do Brasil, México, Portugal, Estados Unidos e Inglaterra. Sua produção ensaística aborda os seguintes temas: pós-colonialismo, questões de identidade e de gênero, estudos culturais, diásporas, multiculturalismo e a produção textual dos escritores migrantes. Sua pesquisa atual focaliza as relações entre Literatura e Memória Étnica. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq. Bolsista do Prociência UERJ/FAPERJ.

Published

2022-09-15