ALFABETIZAÇÃO EM PORTUGUÊS DE PESSOAS SURDAS SINALIZANTES DA LIBRAS

UM ESTUDO BIBLIOGRÁFICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.47360

Abstract

The literacy development of deaf individuals who use Brazilian Sign Language (Libras) is a significant area of research, as for children with severe and profound deafness, learning written Portuguese involves learning a new language and mastering an alphabetical writing system without auditive access to spoken Portuguese. This paper provides a review of theses and dissertations on the acquisition of Brazilian Portuguese literacy skills by deaf users of Libras, produced in the period 2002–2021. The research aimed to explore how literacy develops in this population and to identify implications for teaching written Portuguese to deaf students. A search of Open Access data from Brazil’s national higher education agency CAPES found 18 dissertations and 4 theses produced in the period 2002–2021. From the identification of the works, the abstracts were analyzed. Some of the major themes emerging from the findings of these studies include: (i) the unique aspects of literacy development in the context of deaf learners vis-à-vis the phonographic basis of the written language; (ii) the role of sign language as a medium for literacy acquisition and the bilingual education approach; (iii) literacy teaching methods and broader methodological aspects; (iv) teacher training and education; (v) the inclusion of deaf students in general education. By examining these themes, this review contributes to a deeper understanding of the literacy experiences of deaf Libras users and provides insights for educators and researchers.

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Author Biographies

Giselli Mara da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Estudos Linguísticos pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - FALE-UFMG (2018), mestra em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG (2010) e graduada em Letras/ Licenciatura em Português (2004) pela FALE-UFMG. Desde 2004, trabalha na área de Libras e educação de surdos, tendo sido professora de português como segunda língua para surdos no Ensino Fundamental e formadora em cursos para professores e intérpretes no Centro de Capacitação de Profissionais da Educação e Atendimento às Pessoas com Surdez (CAS/SEE-MG). Atualmente é professora adjunta da FALE-UFMG nos cursos de Letras e de Letras-Libras, bem como no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN). É membro pesquisador do Laboratório de Psicolinguística e do Núcleo de Estudos em Libras, Surdez e Bilinguismo (NELiS), ambos da FALE-UFMG. Tem experiência em Linguística e Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: bilinguismo dos surdos, bilinguismo intermodal e processamento da linguagem, letramento e ensino de português como segunda língua para surdos.

Natalie da Silva Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais

É graduada em Pedagogia e pós-graduada em Neurociência e Educação. Atualmente cursa especialização  em Docência do Ensino Superior de Libras e graduação em Letras-Libras. Atua como Analista Educacional na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem, Alfabetização, Supervisão Pedagógica, Educação Especial Inclusiva e Educação Bilíngue de Surdos.

Jordânia Ribeiro Reis, Universidade Federal de Minas Gerais

Jordânia Reis é revisora textual na Faculdade Atenas. Graduou-se em Letras, com ênfase em Estudos Linguísticos, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) no segundo semestre de 2023. Seu campo de interesse abrange revisão textual, gramática, pragmática e linguística. 

Published

2025-07-06

How to Cite

Silva, G. M. da ., Guimarães, N. da S., & Reis, J. R. (2025). ALFABETIZAÇÃO EM PORTUGUÊS DE PESSOAS SURDAS SINALIZANTES DA LIBRAS: UM ESTUDO BIBLIOGRÁFICO. Educação Em Foco, 30(1), e30036. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.47360