Human sciences in the literacy cycle

assessment reference matrices and BNCC

Authors

  • Miriam Raquel Piazzi Machado Universidade Federal de Juiz de Fora, Colégio de Aplicação João XXIII, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0009-0001-1605-9627

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.45695

Keywords:

Assessment, Human Sciences, Elementary School 1, BNCC

Abstract

This article is an excerpt from the research titled “External Assessments in the Literacy Cycle: Curricular Reference Matrix in Human Sciences and exemplary items in dialogue with the BNCC”, which had the question “is the reference matrix for large-scale assessments aligned with what the National Base proposes Common Curricular (BNCC)?” The objective of the article is to present the study on the reference matrices of Human Sciences History/Geography in the first cycle of the Initial Years of Elementary School (1st, 2nd and 3rd years), linked to the BNCC. The methodology consisted of qualitative research of a bibliographical nature. As for the results, it was possible to establish some relationships between the BNCC, Critical Geography and History and the Geography and History Assessment Reference Matrices in the 1st block of Elementary School, adapting the descriptors and classes of these matrices to the skills presented in the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam Raquel Piazzi Machado, Universidade Federal de Juiz de Fora, Colégio de Aplicação João XXIII, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Pedagogia (UFJF). Especialista em Psicopedagogia (CES/JF). Mestra em Educação (FCT/UNESP/Presidente Prudente). Doutora em Educação (UCP). Professora Titular Aposentada do Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF. É professora do quadro colaborador do Mestrado Profissional do CAEd/UFJF. Participa do Grupo de Estudo em Sistemas de Ensino – GESE, vinculado ao Núcleo de Estudos do Conhecimento e da Educação / NESCE/ Faced/UFJF. É pesquisadora na Fundação CAEd/UFJF.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9613375539401149

References

AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION – AERA; AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION – APA; NATIONAL COUNCIL ON MEASUREMENT IN EDUCATION – NCME. Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association, 2014.

Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Publicações ANPEd. 2023. Disponível em: https://anped.org.br/publicacoes/. Acesso em: 14 ago. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 10 nov. 2018.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Portal de Periódicos da CAPES. 2023. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 14 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei 10.639/03. Brasília, 9 de janeiro de 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei 11.645/08. Brasília, 10 de março de 2008.

CABRAL, Thiago Manhães; CECIM, Jéssica Rodrigues da Silva; STRAFORINI, Rafael. A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na Geografia escolar (1920-2020). Revista Brasileira de História da Educação, v. 21, n. 1, p. e184, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930. Acesso em: 14 ago. 2023.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, v. 25, n. 66, p. 227–247, maio 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

CATELLI Jr., Roberto. BNCC e a História na educação básica: um pouco mais do mesmo. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI Jr, Roberto. (org.). Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019, p. 181-194. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2023/10/EDUCACAO-E-A-BASE_WEB-1.pdf. Acesso em: 06 jul. 2025.

CAVALCANTI, Danielly Larissa Andrade de Souza. A Alfabetização Cartográfica: metodologia e prática nas séries finais. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], p. 12–93, 2022. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/6586. Acesso em: 15 out. 2023.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

COOPER, Hilary. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar em Revista, n. spe, p. 01–15, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/8wydNzqGj5yKJzgkhPv5NTp/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

FLORES, Elio C. Etnicidade e ensino de História: a matriz cultural africana. Tempo, v. 11, n. 21, p. 65–81, jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/FpchfhGnQWspZdxzvMsNfBC/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

GIROTTO, Eduardo Donizete. Da Geografia da BNCC às Geografias das escolas: tensões e resistências. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI Jr, Roberto. (org.). Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019, p. 195-204. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2023/10/EDUCACAO-E-A-BASE_WEB-1.pdf. Acesso em: 06 jul. 2025.

JESUS, Girlene Ribeiro de. Proposição de modelo de validação de matrizes de referência: um estudo com a área de língua portuguesa. Relatório de Pesquisa do CAEd, 2024.

JESUS, Girlene Ribeiro de; RÊGO, Renata Manuelly de Lima; SOUZA, Victor Vasconcelos de. A questão da validade na avaliação educacional brasileira. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.30, n.114, p. 52-72, jan./mar. 2022.

MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da; FERREIRA, Lúcia Gracia. Pesquisa Qualitativa e Quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Revista Momento – diálogos em educação, v. 31, n. 03, p. 201-218, set./dez.,2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/download/14538/9891/51619. Acesso em: 06 jul. 2025.

OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de. O tempo, a criança e o ensino de História. In: ROSSI, Vera Lúcia Sabongi de; ZAMBONI, Ernesta (org.). Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2005.

OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de; CAINELLI, Marlene Rosa. Entre o passado e a História: investigando os conhecimentos históricos de crianças dos anos iniciais em uma escola pública brasileira. Educação em Revista, v. 29, n. 4, p. 99–118, dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/PCHqS3zpTqhnVHr8HynnwpG/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

SILVA, Andressa Queiroz da; ROCHA, Flávia Rodrigues Lima da; MARTINS, Wálisson Clister Lima. O uso do blackface como prática pedagógica nos anos iniciais da educação básica. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 61, n. 1, p. 148–162, jan. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/bDwvHSWYyNFK4MkDxThV9zM/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

TUMA, Magda Madalena; CAINELLI, Marlene Rosa; OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de. Os deslocamentos temporais e a aprendizagem da História nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, v. 30, n. 82, p. 355–367, set. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/ndjLTYdy3rFtNRF3xvCknBL/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

Published

2025-07-16

How to Cite

Machado, M. R. P. (2025). Human sciences in the literacy cycle: assessment reference matrices and BNCC. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–15, e45695. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.45695

Issue

Section

Applied research