Relationship between executive functions and physical activity in children and adolescents

A systematic review

Authors

  • Auriane Meneses Mesquita Silva Uninassau Brasília, Faculdade de Psicologia, Taguatinga, Distrito Federal, Brasil
  • Carolina Conceição Prado Universidade de Brasília, Núcleo de Educação Científica do Instituto de Ciências Biológicas – NECBio/IB, Instituto de Biologia, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4247-0695

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47023

Keywords:

Executive Functions, Physical Activity, Cognitive Development, Children and Adolescents

Abstract

This study analyzed the relationship between executive functions (EFs) and physical activity in children and adolescents. From this, we ask: how is the regular practice of physical activity related to the development and improvement of EFs in this population? The systematic review followed the PRISMA guidelines, using the tools Mendeley and Publish or Perish, and selected articles published between 2014 and 2024 that addressed EFs and physical activity, resulting in three studies for detailed analysis. The results indicate that regular physical exercise has a positive impact on cognitive functions, especially attention and motor coordination. In addition, physical activity promotes academic performance and contributes to mental and physical health, standing out as a crucial factor in cognitive development. It is concluded that the inclusion of physical activity in educational and public health policies is essential to promote the development of EFs and to improve the general well-being of children and adolescents. These findings reinforce the importance of strategies that integrate physical activity into the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Auriane Meneses Mesquita Silva, Uninassau Brasília, Faculdade de Psicologia, Taguatinga, Distrito Federal, Brasil

Auriane Meneses Mesquita Silva

Graduada em pedagogia (UnB). Graduada em Psicologia (Uninassau Brasília). Especialista Análise Existencial e Logoterapia Frankliana (UNICEP). Especialista em psicopedagogia (UCB). Especialista em neuropsicologia clínica (UGF). Mestra em Linguística (UnB). Psicóloga na Clínica Auriane Clímaco Psicoterapia LTDA.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2729072175404886

Carolina Conceição Prado, Universidade de Brasília, Núcleo de Educação Científica do Instituto de Ciências Biológicas – NECBio/IB, Instituto de Biologia, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduada em Psicologia (UniCEUB). Graduada em Ciências Biológicas (UnB). Especialista em Educação e promoção da Saúde (UnB). Especialista em Gestão de Sistemas e Serviços de Saúde (UnB). Mestra em Ciências da Saúde (UnB). Doutora em Educação em Ciências (UnB). Professora do Núcleo de Educação Científica do Instituto de Ciências Biológicas – NECBio/IB, Instituto de Biologia, Universidade de Brasília.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1370266028697001

References

BASTOS, F.; REIS, V. M.; ARANHA, Á. C.; GARRIDO, N. D. Relação entre atividade física e desportiva, níveis de IMC, percepções de sucesso e rendimento escolar. Motricidade, v. 11, n. 3, p. 41-58, 2015. https://doi.org/10.6063/motricidade.3771

BEST, J. R.; MILLER, P. H. A developmental perspective on executive function. Child Development, v. 81, n. 6, p. 1641-1660, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01499.x

CYPEL, S. O papel das funções executivas nos transtornos de aprendizagem. In: ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. S. (Org.). Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DIAMOND, A. Executive functions. Annual Review of Psychology, v. 64, p. 135-168, 2013. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750

FUSTER, J. M. The prefrontal cortex: Anatomy, physiology, and neuropsychology of the frontal lobe. New York: Raven Press, 1989.

LEZAK, M. D.; HOWIESON, D. B.; LORING, D. W. Neuropsychological assessment. 4. ed. New York: Oxford University Press, 2004.

LURIA, A. R. The frontal lobes and the regulation of behavior. In: PRIBRAM, K. H.; LURIA, A. R. (Ed.). Psychophysiology of the frontal lobes. New York: Academic Press, 1973. p. 3-26.

MALLOY-DINIZ, L. F.; SEDO, M.; FUENTES, D.; LEITE, W. B. Neuropsicologia das funções executivas. In: MALLOY-DINIZ, L. F.; CAMARGO, C. H. P.; COSENZA, R. M. (Org.). Neuropsicologia: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 267.

MAZZOCCANTE, R. P. et al. A capacidade preditiva de indicadores de composição corporal, aptidão aeróbia e coordenação motora sobre a atenção e função executiva em crianças de 6 a 11 anos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 28, n. 1, p. 60-68, 2020. https://doi.org/10.31501/rbcm.v28i1.10094

MIYAKE, A.; FRIEDMAN, N. P. The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, v. 21, n. 1, p. 8-14, 2012. https://doi.org/10.1177/0963721411429458

PAGE, M. J. et al. Updating guidance for reporting systematic reviews: Development of the PRISMA 2020 statement. Journal of Clinical Epidemiology, v. 134, p. 103-112, 2021. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2021.02.003

SILVA, M. A. F. M. da et al. Associação entre funções executivas, antropometria e aptidão física de escolares. Ciência e Cognição, v. 26, n. 2, p. 233-243, 2021. Disponível em: http://revista.cienciasecognicao.org/index.php/cec/article/view/1662. Acesso em: 22 dez. 2024.

STUSS, D. T.; BENSON, D. F. The frontal lobes. New York: Raven Press, 1986.

VASCONCELOS, L. Funções executivas e resoluções de problemas aritméticas. In: RIBEIRO DO VALLE, L. E. L. (Org.). Temas multidisciplinares de neuropsicologia e aprendizagem. São Paulo: Tecmedd, 2004.

ZOU, J.; HAO, S. Exercise-induced neuroplasticity: a new perspective on rehabilitation for chronic low back pain. Front. Mol. Neurosci. v. 17, p. 1407445, 2024. https://doi.org/10.3389/fnmol.2024.1407445

Published

2025-10-10

How to Cite

Silva, A. M. M., & Prado, C. C. (2025). Relationship between executive functions and physical activity in children and adolescents: A systematic review. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–15, e47023. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47023

Issue

Section

Applied research