Educating city in legislation

problematizing public policies to strengthen learning in the city

Authors

  • Camila Matos de Oliveira Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3232-9209
  • Carolina Pescatori Candido da Silva Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4361-2598

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.46734

Keywords:

Public space, Educating city, Public policies, Education

Abstract

The research seeks to elucidate the main aspects of the educating city focused on the urban context of public spaces and its dialogue with schools, students and society, in its role in contributing to a more participatory and egalitarian social body. It starts from the concepts of the educating city and public space, its intersection with education in the city and its potential, in the state of Bahia, through the analysis of state legislation focused on education, through qualitative and documentary research. The connection between cities and education can be seen in the country's public policies, however, none of the documents concretely revealed what this connection would actually be like. The construction of an educating city depends on the interaction and perception of citizens who experience its spaces, recognizing their potential and actively participating in the design and transformation of these places, contributing to the formation of cities that are more suited to the needs of their inhabitants.

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Author Biographies

Camila Matos de Oliveira, Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (UnB). Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7938697757581178   

Carolina Pescatori Candido da Silva, Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Professora Associada do Departamento de Projeto, Expressão e Representação e do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (PPG-FAU/UnB). Graduada em arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília (UnB) e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (UnB).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5507673131571546

 

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Published

2025-11-03

How to Cite

Oliveira, C. M. de, & Silva, C. P. C. da. (2025). Educating city in legislation: problematizing public policies to strengthen learning in the city. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–18, e46734. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.46734

Issue

Section

Dossiê: Educação e espaços de ensino e aprendizagem: projeto e gestão