The challenges of innovative teaching:
the perception of Pharmacy students in relation to active learning methodologies
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32950Keywords:
Education, Active methodology, University education, Learning estrategiesAbstract
The active learning is a form of teaching in which the student is the protagonist for the construction of his knowledge. Despite being innovative, this pedagogical strategy generates doubts, questions and different positions. In this perspective, this work aims to analyze the perception and acceptance of Pharmacy students from a private college in Western Paraná in relation to the teaching methodology used in the institution. The work was the result of a research carried out by a group of students in the second semester of the undergraduate course in Pharmacy during a project aimed at academic writing. To achieve the objective, a questionnaire was applied to 30 students in the fourth semester of the course in question. With the answers to the questionnaire, it was possible to understand how the active methodology is assertive and capable of developing skills and competences through situations, challenges and problems that are proposed in the course. This experience allowed us to verify that the application of active teaching and learning methods is essential for the construction of liberating and autonomous knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARBOSA, Eduardo; MOURA, Dácio. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.
BARROS, Karla; SANTOS, Sandra; LIMA, Glaucia. Perspectivas da formação no ensino superior transformada através de metodologias ativas: uma revisão narrativa da literatura. Revista Conhecimento Online, v. 1, n. 9, p. 65-76, 2017.
BERBEL, Neusi. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25- 40, 2011.
BLOG FPS. Disponível em: https://www.fps.edu.br/a-fps/apresentacao . Acesso em: 01 out. 2020.
BLOG INSPER. Insper 2018. Disponível em: https://www.insper.edu.br/ . Acesso em: 01 out. 2020.
BORGES, Tiago; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, n. 4, p. 119-143, 2014.
BRASIL ESCOLA. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/a-relacao-teorica-pratica-aplicacao-dos-metodos-ensino.htm . Acesso em: 18 out. 2020.
BUSS, Cristiano; MACKEDANZ, Luiz Fernando. O Ensino Através de Projetos como Metodologia Ativa de Ensino e de Aprendizagem. Ciências Humanas, v. 14, n. 3, p. 122-131, 2017.
CACEFFO, Ricardo; ROCHA, Heloisa; AZEVEDO, Rodolfo. Ferramenta de apoio para o aprendizado ativo usando dispositivos com caneta eletrônica. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 19, n. 2, p. 25-41, 2011.
CARBOGIM, Fabio; OLIVEIRA, L.arissa; TOLEDO, Melina; DIAZ, Flávia; BITTENCOURT, Greicy; PUSCHE, Vilanice. Modelo de ensino ativo para o desenvolvimento do pensamento crítico. Revista Brasileira Enfermagem, v. 72, n. 1, p. 305-310, 2019.
CUNHA, Gilza; CUNHA, Jhose; MONTE, Washington; JESUS, Silvia Manoela. Metodologias ativas no processo de ensino aprendizagem: proposta metodológica para disciplina Gestão de Pessoas. In: SILVA, Andreza; BIEGING, Patrícia; BUSARELLO, Raul Inácio (orgs.). Metodologia ativa na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.
DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci; GHIGGI, Caroline. Método tradicional x aprendizagem significativa: investigação na ação dos professores de física. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 5, n. 1, p. 70-85, 2015.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda; MARTINS, Silvana. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
FARIAS, Giovanni; SPANHOL, Fernando; SOUSA, Marcio. The use of LMS to support PBL practices: A systematic review. Journal of Research & Method in Education, v. 6, p. 3-12, 2016.
FERREIRA, Robinalva; MOROSI, Marilia; CERDEIRA, Luisa. Metodologias ativas: avanços e desafios na percepção de docentes universitários brasileiros e portugueses. 2018. Disponivel em: https://editora.pucrs.br/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/290.pdf . Acesso em 13 set. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
GÔNGORA Francisco Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. São Paulo: Edições Loyola, 1985.
JUNIOR, Jacks; SOUZA, Liliane; SILVA, Neidi. Metodologias ativas: práticas pedagógicas na contemporaneidade. Campo Grande: Editora Inovar, 2019.
KOMATSU, Ricardo; LIMA, Valéria. Manual Famema 2003. Marília: Faculdade de Me dicina de Marília, 2003.
KRÜGER, Leticia; ENSSLIN, Sandra. Método tradicional e método construtivista de ensino no processo de aprendizagem: uma investigação com os acadêmicos da disciplina Contabilidade III do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Santa Catarina. 2013. Disponivel em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/107294/320036.pdf?sequence=1 . Acesso em: 12 out. 2020.
LIMA, Valeria. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Comunicação Saúde Educação, v. 21, n. 61, p. 421-34, 2017.
MARCONI, Maria; LAKATOS, Eva. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.
MARTINS, Gercimar. Metodologia ativas: métodos e práticas para o século XXI. 1. ed. Quirinópolis: Editora IGM, 2020.
MENDES, Andreia; VENTURA, Rita de Cássia; SOUZA, Reginaldo Adriano; MIRANDA, Natália; ARAUJO, Glaucio; ARAKAKI, Fernanda. A percepção dos estudantes do cur so de administração a respeito do processo de implantação de metodologias ativas de ensino-aprendizagem – o desenvolvimento da aprendizagem significativa. Revista pensar acadêmico, v. 15, n. 2, p. 182-192, 2017.
MINAYO, Maria Cecílica. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
ROCHA, Henrique; LEMOS, Washington. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. In: IX SIMPED – Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Educação, Anais. 2014.
RODRIGUES, Glaucemária. Análise do uso da metodologia ativa problem based learning (PBL) na educação profissional. Periódico Científico outras palavras, v. 12, n. 2, p. 24-34, 2016.
RODRIGUES, Leudes; MOURA, Lucilene; TESTA, Edimárcio. O tradicional e o moderno quanto a didática no ensino superior. Revista Científica do ITPAC, v. 4, n. 3, p. 1-9, 2011.
SANTOS, Carlos Alberto. O uso de Metodologias Ativas de aprendizagem a partir de uma perspectiva interdisciplinar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Anais. Curitiba, 2015.
SILVA, Andreza; BIEGING, Patrícia; BUSARELLO, Raul Inácio (orgs.). Metodologia ativa na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.
SILVA, Luiz Felipe; PARISE, Michelle; ARAÚJO, Carlos Eduardo; TESCAROLLO, Iara Lúcia. Sequência de ensino-aprendizagem em Farmácia: metodologia ativa com o tema perfume. Revista Ensaios Pioneiros, v. 2, n. 1, p. 47-60, 2018.
SILVA, Wellington Barros; DELIZOICOV, Demétrio. Aprendizagem baseada em problemas e metodologia da problematização: perspectivas epistemológicas, diferenças e similitudes. In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências. Caderno de resumos. Bauru, SP: ABRAPEC, 2005.
SOBRAL, Fernanda; CAMPOS, Claudinei. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Revista Escola Enfermagem USP, v. 46, n. 1, p. 208-218, 2012.
SOUZA, Samir; DOURADO, Luis. Aprendizagem baseadas em problema (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, ano 31, v. 5, 2015.
STINGHEN, Regiane. Tecnologias na Educação: Dificuldades encontradas para utilizá-La no ambiente escolar. 2016. 32 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Especialização em Educação na Cultura digital) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014.
VALENTE, José Armando; DE ALMEIDA, Maria Elizabeth; GERALDINI, Alexandra. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.
YANNOULAS, Silvia; GARCIA, Adir. Educação, Pobreza e Desigualdade Social. Em Aberto, v. 30, n. 99, p. 9-11, 2017.
ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Osmar dos Reis Antunes Junior, Giselle Mattge, Daisy Fernanda Ibanez Krause, Taiana Grespan Pensin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.