Pedagogical coordinator and remote education

practices and challenges in the face of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32806

Keywords:

Pedagogical coordinator, Remote teaching, Pandemic

Abstract

The study aims to analyze what have been the main challenges of the dynamics of remote teaching in the work of the Pedagogical Coordinator (CP) in the scope of the public school. As a locus of reflection, the educational reality of a municipality located in the Amazon region is used. Among the proposed objectives, we seek to: identify the technological resources used by the PCs as responses to the challenges experienced at school; understand the perception of PCs on the dynamics of remote education; and verify the contributions and discrepancies of remote education in the professional performance of PCs. The discussions result from field research, including the use of bibliographic research and application of semi-structured questionnaires. From the results obtained, it appears that there are innumerable challenges caused when doing CPs pedagogical, requiring the organization and monitoring of actions in search of the materiality of the teaching-learning process, even in the face of deficient work conditions: conflicts, poor internet signal, lack of training, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Flábio dos Santos, Universidade Federal do Oeste do Pará, Óbidos, Pará, Brasil

Graduado em Pedagogia pela UFOPA Campos Regional de Óbidos-PA.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7065985064498306.

References

BARROS, Séfora; EUGENIO, Benedito G. O Coordenador Pedagógico na Escola: Formação, Trabalho, Dilemas. Educação, Gestão e Sociedade, n. 16, 2014, p. 1-15. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509160828.pdf Acesso: 23 abr. 2021.

BRASIL/MEC. Portaria Nº 343 de 17 de março de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso: 17 abr. 2021.

CARVALHO, Lusinete França de. O Coordenador Pedagógico e a Formação Continuada de Professores: Implicações nos Saberes e Práticas Docentes. Educere: XIV congresso de Educação. Curitiba, 2017, p. 12250-12264. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26895_13849.pdf Acesso: 16 abr. 2021.

COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; BRYAN, Newton Antonio Paciulli. Formação continuada e gestão democrática: desafios para gestores do interior da Amazônia. ETD – Educ. temática digital, v. 16, n. 1, jan./abr., 2014, p. 174-191. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1336 Acesso: 23 abr. 2021.

CORRADINI, Suely Nercessian; MISUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Práticas pedagógicas e o uso da informática. Revista Exitus, v. 3, n. 2, jul./dez., 2013, p. 85-92. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/152 . Acesso: 22 abr. 2021.

GARCIA, Tânia Cristina Meira et al. Ensino remoto emergencial: orientações básicas para elaboração do plano de aula. Natal: SEDIS/UFRN, 2020. Disponível em: http://sedis.ufrn.br/sedis-produz-material-para-orientar-atividades-de-ensino-remoto-na-ufrn/ Acesso: 23 abr. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

PORTAL DO MEC. Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino no país durante pandemia do coronavírus. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/87161-conselho-nacional-de-educacao-esclareceprincipais-duvidas-sobre-o-ensino-no-pais-durante-pandemia-do-coronavirus. Acesso: 17 abr. 2021.

SANARMED. Linha do tempo do conravirús no Brasil. Disponível em: https://www.sanarmed.com/linha-do-tempo-do-coronavirus-no-brasil Acesso: 15 abr. 2021.

SOARES, Lucas de Vasconcelos. O Coordenador Pedagógico e a implementação da Gestão Democrática: reflexões necessárias. In: Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2020, p. 1-12. Disponível em: http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68950. Acesso: 17 abr. 2021.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 19-41, Set./Dez. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157. Acesso: 01 abr. 2021.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; COLARES, Anselmo Alencar. A Organização do Trabalho Pedagógico no Oeste do Pará: Discussões no Contexto Pandêmico. Revista Educar Mais, v. 5, n. 1, 2021, p. 83-98. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2119. Acesso: 25 abr. 2021.

Published

2021-07-20

How to Cite

Santos, J. F. dos. (2021). Pedagogical coordinator and remote education: practices and challenges in the face of the pandemic. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–14, e32806. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32806

Issue

Section

Applied research