Normativity and descriptivity in theoretical frameworks in the field of Physics teaching

Authors

  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Marcello Ferreira Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4945-3169
  • Antony Marco Mota Polito Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1271-8648
  • André Luís Miranda de Barcellos Coelho Secretaria de Educação do Distrito Federal, Brasília, Distrito Federal, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32564

Keywords:

Learning theories, Education theories

Abstract

In the Brazilian literature related with didactic applications of sciences, frequently is observed that the theoretical foundations allegedly employed are chosen exclusively among psychological learning theories, however rarely they are used properly. It is possible that this phenomenon be a consequence of an evident fact: the psychological theories are very distant from the classroom context, once they were developed to accomplish a descriptive function, instead a normative one.  In the present work, we revisited this problem, defending the thesis that psychological theories of learning must never be employed out of the context of one education theory, so that the normative foundations be provided and the connection with the practical context be reached. As an example, we construct a relationship between David Ausubel’s learning theory and Matthew Lipman’s education theory, showing how their mutual articulation allows to obtain a more efficient theoretical framework. Finally, we analyze the worth of the psychometric dimension as a tool to realize the connection between an education theory and the deeper psychological theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado Física, Matemática, Ciência da Computação e Filosofia (UnB). Mestre em Física e Filosofia (UnB). Doutor em Física (UnB). Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB) e do respectivo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. Coordenador da Licenciatura em Física EaD e do Curso de Especialização no Ensino de Ciências (Ciência é 10) da UnB. Currículo

Lattes: http://lattes.cnpq.br/2385734808526524.

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado Física (UnB). Mestre em Ensino de Física (UnB). Doutor em Educação em Ciências (UFRGS). Pós-Doutor em Educação em Ciências (UFSCar). Professor Adjunto do Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB) e do respectivo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. Pró-Reitor do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) junto à Sociedade Brasileira de Física (SBF).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3108824986425884.

Antony Marco Mota Polito, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado Física (UnB). Mestre em Física (UnB). Doutor em Física (UnB). Professor Adjunto do Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB) e do respectivo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. Texto de até oito linhas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9758462703332629.

André Luís Miranda de Barcellos Coelho, Secretaria de Educação do Distrito Federal, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado em Física (UnB). Mestre em Ensino de Física (UnB). Doutorando em Educação em Ciências (UnB). Professor de Física e Ciências da Natureza na Secretaria de Estado de Educação e na rede privada de ensino do Distrito Federal.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9449068100958520.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

AUSUBEL, David Paul. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Netherlands: Springer Science+Business Media Dordrecht, 2000.

CEBRASPE. Matriz de referência do PAS-UnB. Brasília: UnB, 2019.

DUTRA, Luiz Henrique de Araújo. Introdução à teoria da ciência. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.

EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark. T. Cognitive Psychology: A Student’s Handbook. Hove, UK: Psychology Press, 2000.

GAZZANIGA, Michael. S.; HEATHERTON, Todd. F.; HALPERN, David J. Psychological Science: mind, brain and behavior. New York: Norton & Company, 2015.

GODFREY-SMITH, Peter. Theory and reality: an introduction to the Philosophy of Science. Chicago: University of Chicago Press, 2003.

LAWTON, Joseph. T.; SAUNDERS, Ruth. A.; MUHS, Paul. Theories of Piaget, Bruner, and Ausubel: Explications and Implications. The Journal of Genetic Psychology, v. 136, p. 121-136, 1980.

LEFRANÇOIS, Guy. R. Teorias da aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

LIPMAN, Matthew.; SHARP, Ann. M; OSCANYAN, Frederick. S. A Filosofia na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB, 1999.

MOREIRA, Marco Antonio. Unidades de enseñanza potencialmente significativas. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas–UEPS. Temas de ensino e formação de professores de ciências. Natal: EDUFRN, 2012.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: E.P.U, 2017a.

MOREIRA, Marco Antonio. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 01-13, 2017b.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 2016.

NOVAK, Joseph Donald; GOWIN D. Bob. Learnig how to learn. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

PASQUALI, Luiz. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2013.

PASQUALI, Luiz; PRIMI, Ricardo. Fundamentos da teoria da resposta ao item: TRI. Aval. psicol. [online]. 2003, v. 2, n. 2, p. 99-110.

POLITO, Antony M. M.; DE BARCELLOS COELHO, André Luís Miranda. Referenciais teóricos na pesquisa em ensino de Física e o caso da teoria ausubeliana. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 17. Anais [...]. Campos do Jordão: Sociedade Brasileira de Física, 2018.

RODRIGUES JR., José Florêncio. A taxonomia de objetivos educacionais. Brasília: EdUnB,2016.

SCHURTZ, ‪Gerhard. Philosophy of Science: a unified approach. New York: Routledge, 2013. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

SILVA FILHO, Olavo Leopoldino; FERREIRA, Marcello. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física. v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.

Published

2021-03-30 — Updated on 2021-07-27

Versions

How to Cite

Silva Filho, O. L. da, Ferreira, M., Polito, A. M. M., & Coelho, A. L. M. de B. (2021). Normativity and descriptivity in theoretical frameworks in the field of Physics teaching. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–33, e32564. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32564 (Original work published March 30, 2021)

Issue

Section

Applied research